NOS NieuwsAangepast

Objecten doorboorden MH17-vlucht

Vlucht MH17 is tijdens de vlucht in stukken gebroken, vermoedelijk als gevolg van structurele schade veroorzaakt door een groot aantal objecten die met hoge snelheid het toestel hebben doorboord. Dat staat in het eerste, voorlopige rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) die het neerstorten van vlucht MH17 in het oosten van Oekraïne onderzoekt.

Er zijn geen aanwijzingen dat de crash is veroorzaakt door een technisch mankement of door het handelen van de bemanning.

Verspreidingspatroon

De cockpitvoicerecorder, de flightdatarecorder en de gegevens van de luchtverkeersleiding, wijzen allemaal uit dat de vlucht normaal verliep en vervolgens abrupt eindigde. Er zijn geen aanwijzingen gevonden dat er sprake is van een mankement of een noodsituatie, zegt de onderzoeksraad.

De opname van de cockpitvoicerecorder stopt acuut op 13:20:03, schrijft de raad in het rapport. Er is geen bewijs gevonden dat er is geknoeid met de data van de zwarte dozen.

De radiocommunicatie met de Oekraïense verkeersleiding bevestigt volgens de OvV dat er geen noodoproep is gedaan door de cockpitbemanning. Het verspreidingspatroon van de wrakstukken wijst erop dat het vliegtuig tijdens de vlucht in stukken is gebroken.

Raket?

De onderzoeksraad zegt dat het niet mogelijk was om onderzoek te doen aan wrakstukken. Maar uit beeldmateriaal van de wrakstukken blijkt dat het vliegtuig is geraakt. "Het schadepatroon in de vliegtuigromp en de cockpit komt overeen met de schade die verwacht mag worden van een groot aantal objecten dat met hoge snelheid het vliegtuig van buitenaf heeft doorboord", schrijft de raad.

NOS-justitiespecialist Robert Bas zegt dat het opvallend is dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid het woord raket niet noemt. "Het patroon wat ze schetsen past bij de inslag van een Buk-raket. Die werkt als een soort fragmentatiebom. De raket ontploft tientallen meters voor zijn doelwit, meestal straaljagers, om de kans zo groot mogelijk te maken om het doelwit te raken."

"De onderzoeksraad neemt het woord raket niet in de mond. Er is meer onderzoek nodig om bewijs te verzamelen. Nu is vastgesteld dat het toestel door externe oorzaak uit de lucht is gevallen. Het was geen fout van de piloten en er was geen technisch mankement aan het vliegtuig", zegt Bas.

Verder onderzoek

De raad verwacht dat in de komende periode aanvullend onderzoeksmateriaal beschikbaar komt en streeft ernaar om binnen een jaar een definitief rapport te publiceren. Bij de vliegramp met de Boeiing 777 van Malaysia Airlines op 17 juli kwamen alle 298 mensen aan boord om het leven.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl