NOS NieuwsAangepast

Nederlands tintje op 'Bienal Brazil'

Van onze correspondent Marc Bessems

In São Paulo begint vandaag een van de grootste tentoonstellingen van hedendaagse kunst ter wereld. De biënnale van de Braziliaanse stad heeft dit jaar een Nederlands tintje: directeur Charles Esche van het Van Abbe Museum in Eindhoven heeft de mega-expositie samengesteld.

Invloedrijk

De 'Bienal de São Paulo' is de op een na oudste biënnale (de oudste is die van Venetië) en met meer dan een half miljoen bezoekers ook een van de grootste tweejaarlijkse kunstfestijnen. Deze 31ste editie bestaat uit 250 kunstwerken van meer dan 100 kunstenaars uit 34 verschillende landen.

"Het is de grootste tentoonstelling die ik ooit heb samengesteld", zegt museumdirecteur Esche. "Brazilië is een land in opkomst en wordt steeds belangrijker in de wereld. Dat zie je ook terug in de kunstwereld: de biënnale van São Paulo is steeds invloedrijker."

Nederlands

"Bezoekers van het Van Abbe Museum herkennen misschien een bepaald sfeer, bepaalde onderwerpen ook. En ze zullen ook kunstenaars tegenkomen die eerder in Eindhoven exposeerden. Nederlandse kunstenaars ook, zoals Jonas Staal, Liesbeth Bik en Jos van der Pol."

Rotterdammers Liesbeth Bik en Jos van der Pol werken al jaren samen als Bik Van der Pol. Zo'n beetje tegenover de ingang van de biënnale staat hun kunstwerk 'Turning a Blind Eye", een gigantisch analoog scorebord in de stijl van Mondriaan, met daarop steeds wisselende spreuken.

"Het is een van de dingen die wij hier doen, we hebben een heel programma van workshops", vertelt Liesbeth Bik. Studenten uit São Paulo en van het Sandberg instituut in Amsterdam buigen zich onder toeziend oog van Bik van der Pol gezamenlijk over een aantal onderwerpen.

Poldermodel

"Het is participatie, educatief ook en dat vind ik goed passen bij deze biënnale", zegt Charles Esche.

"We verwachten elke dag zo'n 1000 schoolkinderen en een groot deel van de begane grond is daarom ingericht als een soort vergaderzaal, een educatieve ruimte. Het past hier, en het is ook heel erg Nederlands: het idee dat je met elkaar kan praten en via discussie tot een bepaalde verstandhouding komt: dat is het poldermodel. Als je dat hier naartoe haalt, dan krijgt dat een enorme extra kracht."

Volgens de directeur van het Van Abbe museum in Eindhoven is deze biënnale van São Paulo vooral daarom met recht een beetje Nederlands te noemen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl