NOS NieuwsAangepast

KLM halveert vrachtvloot op Schiphol

Air France-KLM schaalt het vrachtvervoer op Schiphol verder terug. Het komende jaar zal de vloot vliegtuigen worden gehalveerd, maakte de luchtvaartmaatschappij vandaag bekend. Van de tien vliegtuigen blijven er vijf over.

Volgens Erik Varwijk, verantwoordelijk voor de cargo, wordt er vooral gekort op Schiphol, omdat er op Charles de Gaulle al veel is bezuinigd. In vergelijking met 2012 blijft eenderde van de vrachtvloot over.

Er gaan 300 tot 400 banen verloren door de maatregelen, maar niemand zal gedwongen worden ontslagen, zegt Air France-KLM. De vliegersvakbond VNV heeft kritiek op het besluit. "Het is onbegrijpelijk dat Air France-KLM zijn positie op de thuismarkt zo te grabbel gooit. Het besluit getuigt van weinig visie," zegt Steven Verhagen van vliegersvakbond VNV.

Martinair

Dochter Martinair vervoert nu nog het leeuwendeel van de vracht van de luchtvaartmaatschappij. In 2009 werd de charter- en cargovlieger overgenomen door Air France-KLM.

De passagiersvluchten werden toen ondergebracht bij KLM en vracht werd geconcentreerd bij Martinair. Op dit moment vliegen er nog tien speciale vrachttoestellen over de wereld: vier Boeing 747's en 6 MD11's. Vooral de MD11's zullen nu worden afgestoten.

Kerosineslurpers

Volgens luchtvaartkenners is de ouderdom van deze vloot een van de belangrijkste redenen dat het vrachtvliegen te weinig oplevert. De toestellen slurpen kerosine in vergelijking met de nieuwste toestellen. Bovendien zijn de leasecontracten destijds afgesloten onder weinig gunstige voorwaarden.

Veel luchtvaartmaatschappijen worstelen met de vrachtafdeling. De crisis van de afgelopen jaren heeft de sector geen goed gedaan.

Het vrachtvervoer wordt steeds meer uitgevoerd door specialisten zoals DHL en FedEx. Die kunnen het vervoer van deur tot deur verzorgen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl