Systeem autobelasting op de schop

Aangepast op

Het systeem van de autobelasting gaat op de schop. Bezitters van bepaalde vervuilende auto's gaan meer belasting betalen. Ook verandert het systeem van bijtelling voor auto's van de zaak, bevestigen bronnen aan de NOS.

De belastingplannen van het kabinet voor autobezitters voor de komende jaren worden op Prinsjesdag bekend.

De bpm, de aanschafbelasting, wordt nu bepaald door de CO2-uitstoot. In de praktijk blijkt dat veel autobezitters een lage bpm betalen, terwijl de auto toch behoorlijk vervuilend is. Dat scheelt de overheid veel belastinginkomsten.

Kostbaar

Het kabinet probeert al jaren het gebruik van schone auto's te stimuleren, maar de huidige maatregelen zijn weinig effectief en kostbaar. In mei bleek uit een onderzoek van de Rekenkamer dat sinds 2007 de zuinige auto-maatregelen vijf miljard euro hebben gekost doordat er minder belasting binnenkwam. Volgens de Rekenkamer is de CO2-besparing ook veel minder dan uit officiële cijfers blijkt.

De test waaruit blijkt hoeveel CO2-uitstoot een auto heeft, blijkt makkelijk te beïnvloeden door de autofabrikanten. Ze plakken roosters af, pompen de banden extra hard op en gebruiken soms zelfs banden zonder profielen waardoor de auto zuiniger uit de test komt dan hij in dagelijks gebruik is. In Europa wordt gesproken over betrouwbaarder testen, maar die laten op zich wachten.

Strengere systeem bijtelling

Het systeem van bijtelling, de belasting die je betaalt voor een auto van de zaak, gaat ook veranderen. Er zijn nu te veel tarieven voor verschillende soorten zuinige auto's. In de praktijk zijn die auto's vaak minder zuinig dan de fabrikant belooft, terwijl er wel veel belastingkorting op wordt gegeven. Er komt een veel strenger systeem van bijtelling voor in de plaats.

Het is de bedoeling dat de maatregelen ingaan in 2016.