Vraagtekens bij Duitse tol
Minister Schultz zet grote vraagtekens bij de Duitse tolplannen. Ze wil dat de Europese Commissie uitzoekt of die wel voldoen aan de Europese wetten, laat ze de Tweede Kamer weten. Diverse deskundigen hebben al gezegd dat de plannen wettelijk niet haalbaar zijn.
In een gesprek met haar Duitse collega Dobrindt, in juli, heeft ze nogmaals de Nederlandse bezwaren opgenoemd en gevraagd of de plannen kunnen worden aangepast. Schultz verwacht dat Nederlanders in het grensgebied te veel moeten betalen voor het vignet of dan maar de grens niet overgaan.
Volgens Schultz heeft Dobrindt gezegd dat hij de bezwaren begrijpt en dat hij gaat overleggen met de Europese Commissie.
"Graat in de keel"
Duitsland wil per 1 januari 2016 vignetten invoeren voor personenauto's, en er zijn ook plannen voor vignetten voor vrachtwagens. Het plan moet de Duitse staatskas 4,7 miljard euro opleveren, waarvan 860 miljoen van buitenlandse autobezitters.
Iemand uit Nederland die met zijn auto door Duitsland wil rijden kan een vignet kopen voor 10 dagen, twee maanden of een jaar. Voor Duitsers geldt dat het vignetbedrag wordt verrekend met de wegenbelasting.
In 2013 maakte premier Rutte al bezwaar bij bondskanselier Merkel. Hij noemde het plan "een graat in de keel", maar Duitsland zette door. Nu gaat Eurocommissaris Kallas van Mobiliteit en Transport er dus naar kijken.