NOS NieuwsAangepast

Oudste modeblad in Nederland

Ondanks de malaise in de bladenmarkt verschijnen maandelijks toch weer nieuwe tijdschriften die de gok wagen. Een van de opvallendste introducties is de nieuwe uitgave van het van oorsprong Amerikaanse vrouwenblad Harper's Bazaar. Vandaag verscheen het oudste modeblad ter wereld in Nederland.

Harper's wil een positie veroveren tussen de Elle, Linda en de Vogue. Wat vooral opvalt is dat het formaat van het tijdschrift groter is.

Uitgever Hearst is ervan overtuigd dat het tijdschrift een voet aan de grond krijgt. "De economie trekt op dit moment aan, dus zijn consumenten meer genegen om geld aan bladen uit te geven en adverteerders kunnen hun reclamebudgetten vergroten", zegt uitgever Marscha Krouwel.

Vrouwenbladen stabiel

De betaalde oplages van de vrouwenbladen is sinds 2005 redelijk stabiel en ligt rond de 1,5 miljoen exemplaren. De twee belangrijkste advertentiesegmenten op papier zijn persoonlijke verzorging en mode, samen goed voor ongeveer een kwart van de advertentiebestedingen, ongeveer 70 miljoen euro netto per jaar.

De top-3 van de vrouwenbladen bestaat nu uit Linda (oplage 200.000), Happinez (150.000) en 100%NL (110.000). Harper's Bazaar verschijnt in eerste instantie in een oplage van 120.000 exemplaren en gaat proberen over een langere termijn in die top-3 te komen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl