NOS NieuwsAangepast

Facebook pakt misleiding aan

Facebook treedt strenger op tegen media die met misleidende koppen meer bezoekers naar hun site willen lokken. De socialemediasite zegt dat 80 procent van de gebruikers zich ergert aan koppen die de lading van het artikel niet dekken.

Ook zijn titels die essentiële informatie achterhouden (bijvoorbeeld: met wie zat Foley in één cel?) een bron van irritatie. Facebook heeft daarom nieuwe regels geïntroduceerd.

Minder vaak in tijdlijn

Om dit soort misleidende berichten voortaan uit tijdlijnen te kunnen weren, bekijkt Facebook hoe lang mensen artikelen blijven lezen voordat ze terugkeren naar hun Facebook-tijdlijn.

Facebook kan zo zien of gebruikers het artikel interessant hebben gevonden of niet. Ook zal de site in de toekomst kijken naar de verhouding tussen kliks, 'vind ik leuks' en reacties op een bericht.

Hengelen

Media die de gebruiker neppen (in het Engels 'click baiting' genoemd; het hengelen naar kliks), kunnen dan minder vaak op Facebook worden weergegeven.

De irritatie over click bait leidde tot de oprichting van het Twitter-account Save you a click. Dat verraadt het antwoord op de vragen die media online stellen om bezoekers te trekken.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl