Je gaat nooit geloven wat er in dit artikel staat
Facebook gaat wat doen aan clickbait. Dat zijn berichten die je overhalen om op een link te klikken, vaak door cruciale informatie achter te houden of meer te beloven dan er werkelijk is. Zoiets als dit dus:
Een nep-voorbeeldje van Facebook
Omdat clickbait vaak wordt aangeklikt, komt het automatisch vaker terug in je nieuwslijst. Gebruikers ergeren zich wild aan clickbait, hebben ze bij Facebook ontdekt. 80 procent van de gebruikers wil graag duidelijke koppen en weten wat ze vinden achter een linkje. Anders voelen gebruikers zich gefopt.
Facebook gaat daarom actief op zoek naar clickbait en het lager waarderen dan 'gewone' linkjes. Dat doen ze bijvoorbeeld door te kijken wat er gebeurt nadat je op een linkje hebt geklikt. Keer je daarna direct terug op Facebook? Dan viel het linkje vast tegen, clickbait dus. Ook kijken ze naar de verhouding tussen kliks en de likes/reacties op een bericht. Klikken er een boel mensen, dan moet het ook leuk zijn. Anders is het vast clickbait.
Clickbait-ellende is trouwens niet alleen op Facebook te vinden. Ook op Twitter zijn gebruikers dit soort tweets zat:
This celeb was caught flaunting her amazing, flat tummy: http://t.co/RVCkRvR1mQ ? AOL.com (@AOL) 23 augustus 2014
Twitteraccount 'Saved you a click' bestrijdt dit soort tweets door het antwoord te verklappen. Meestal gaat dat prima in 140 tekens.
March 25, 2016 RT @HitFix: 'Batman v Superman' coming to theaters sooner than you thought ? Saved You A Click (@SavedYouAClick) 9 augustus 2014