IJs verandert in goud in VS

In de VS heeft de Ice Bucket Challenge in ruim drie weken tijd al 53,3 miljoen dollar (40 miljoen euro) opgebracht. De actie, waarbij bekende en onbekende mensen een emmer met ijsblokjes over zich heen gooien om daarmee aandacht te vragen voor de ziekte ALS, begon op 29 juli en is overgeslagen naar andere delen van de wereld.

De 'challenge' (uitdaging) werkt als volgt: gooi een emmer ijswater over je hoofd of onderga die behandeling, zorg dat alles wordt gefilmd en op sociale media geplaatst en nomineer drie anderen. Zij moeten binnen 24 uur hetzelfde doen. Laten ze dat na, dan moeten ze honderd dollar doneren aan de ALS Association. Maar ook anderen mogen uiteraard geld geven voor onderzoek naar ALS.

Van der Laan

Sinds een paar weken doen ook in Nederland veel mensen mee aan de actie, onder wie vandaag burgemeester Van der Laan van Amsterdam en de voetballers van PSV. In Nederland gaat het geld naar de Stichting ALS, die eerder al liet weten flink te profiteren van de actie: "We hebben deze maand al drie tot vier keer meer geld ontvangen dan in augustus vorig jaar."

In Amerika hebben zich ruim een miljoen nieuwe leden aangemeld bij de ALS Association. Een hoogleraar van de universiteit van Ohio zegt dat de Ice Bucket aantoont dat iemand gek mag doen om geld in te zamelen voor een goed doel.

"Normaal gesproken wordt voor een liefdadigheidsactie gezocht naar gepassioneerde mensen die zich voor honderd procent willen inzetten voor een goede zaak. Maar nu wordt aan mensen gevraagd iets geks te doen voor een goed doel. Dat blijkt te werken."

Zeldzame ziekte

Een paar jaar geleden had 50 procent van de Amerikanen gehoord van ALS. Volgens deskundigen is dat percentage de afgelopen weken in sneltreintempo omhoog gegaan.

ALS staat voor amyotrofische laterale sclerose, een aandoening die de spierfuncties aantast. Iemand die ALS heeft kan snel achteruit gaan. In Nederland lijden 750 tot 1200 mensen aan de zeldzame ziekte.

Postercampagne

Een confronterende campagne van de Stichting ALS vestigde een paar jaar geleden in Nederland de aandacht op de ziekte. In die campagne met grote posters kwamen mensen aan het woord die inmiddels waren overleden. Een van hen was hockey-international Theodoor Doyer.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl