AH heeft last van concurrentie

Albert Heijn heeft last van de concurrentie van onder meer Jumbo en Lidl. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van moederbedrijf Ahold. De winst van Ahold daalde het afgelopen kwartaal van 206 naar 147 miljoen euro. De omzet daalde ruim 4 procent naar 7,4 miljard euro.

Ahold-topman Dick Boer spreekt van een lastig concurrentieklimaat. De omzet bij Albert Heijn daalde 1,7 procent, vooral doordat klanten per bezoek minder uitgaven. De boodschappenmandjes zaten bovendien vol met prijsacties, dus aan de verkochte producten verdiende AH ook nog 's minder en dat zie je terug in de mindere resultaten.

WK

AH profiteerde ook niet van het WK. "Van het WK hadden we inderdaad meer verwacht", zei Boer in het NOS Radio 1 Journaal. "Onze activiteiten (oranje hamsters, red.) waren succesvol, klanten reageerden daar positief op. Maar mensen gaven niet meer uit."

In de cijfers is niet de omzet van nieuw geopende winkels meegenomen. Ahold zegt fors te investeren in de winkels om ze aantrekkelijker te maken voor klanten. Boer: "Ons marktaandeel is stabiel (rond de 33 procent, red.). Dat vind ik een heel goed resultaat."

Gisteren publiceerde Jumbo halfjaarcijfers, de omzet bij Jumbo groeide harder dan het marktgemiddelde. Het familiebedrijf scoorde ook veel beter tijdens het WK met de juichpakken van Roy Donders. Jumbo vergeleek de WK-omzet met die rond Kerstmis.

Boycot

Dick Boer ontkende op Radio 1 dat AH profiteert van de lage prijzen voor groenten en fruit als gevolg van de Russische boycot. "Als wij goedkoop inkopen, worden die producten ook voor minder verkocht. En al voor de crisis in Oekraïne waren de prijzen van groenten en fruit aan het dalen.

Veel belangrijker voor ons is het consumentenvertrouwen. En dat vertrouwen heeft door de spanningen in de wereld weer een duwtje in de verkeerde richting gekregen. Dat is jammer".

Online

Met online verkoop heeft Ahold meer succes. De online omzet, van onder meer Bol.com en Albert Heijn Online, steeg met bijna 18,6 procent. Ook in België heeft Ahold succes. De omzet van de Belgische Albert Heijn-winkels groeide sterk.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl