Twitter beveelt tweets aan in tijdlijn

Door NOS-techredacteur Rachid Finge

Twitteraars kunnen in hun tijdlijn voortaan ook tweets te zien krijgen van mensen die ze helemaal niet volgen. Dat blijkt uit een vernieuwde help-pagina op de website van Twitter.

Wanneer Twitter denkt dat een bepaalde tweet interessant is voor iemand, kan die tweet plots in iemands tijdlijn opduiken. Daarbij speelt ook de populariteit van de tweet mee. Ook is het belangrijk dat de tweet afkomstig is van iemand die wordt gevolgd door een aantal mensen die jij weer volgt.

De verandering werd een paar dagen geleden al opgemerkt door een aantal gebruikers. De website Quartz spotte als eerste de gewijzigde help-pagina.

Controverse

Twitter hoopt dat de verandering de tijdlijn boeiender maakt en daardoor vaker en door meer mensen wordt gebruikt. Er is veel kritiek geweest op de tegenvallende groei van Twitter, al is de groei het laatste kwartaal wel toegenomen. Twitter kreeg er toen 16 miljoen actieve gebruikers bij.

Het tonen van tweets van mensen die je niet volgt mag gerust controversieel genoemd worden. Van oorsprong was de tijdlijn van Twitter een plek waar de gebruiker volledige controle over had: je zag alleen tweets van mensen die je volgde. De introductie van retweets bracht daar een verandering in, al waren het tenminste nog de mensen die je zelf had gevolgd die besloten of iets retweetwaardig was. Bovendien kun je instellen dat je geen retweets van een bepaalde gebruiker wil zien.

Om geld te verdienen kwam Twitter vervolgens met uitgelichte tweets, berichten van adverteerders die in de tijdlijn terechtkwamen. Door nu ook interessante tweets te tonen van mensen die je niet volgt en niet door bekenden zijn geretweet, neemt Twitter nog meer afstand van de oorspronkelijke tijdlijn en verliest de gebruiker nog meer controle over de inhoud.

Facebook

Met de nieuwste verandering zet Twitter opnieuw een stap richting concurrent Facebook. Daar komen gebruikers in hun Nieuwsoverzicht al veel langer berichten tegen van Facebook-pagina's die ze niet volgen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een gebruiker berichten van de NOS op Facebook tegenkomt, terwijl die gebruiker de NOS-pagina zelf niet leuk vindt. Dat kan komen doordat vrienden de NOS wél leuk vinden.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl