NOS NieuwsAangepast

Jumbo groeit harder dan de markt

De Jumbo Group Holding (Jumbo en C1000) heeft een goed eerste halfjaar achter de rug. De totale omzet steeg met 3,4 procent tot iets meer dan 3,76 miljard euro.

Alle Nederlandse supermarkten samen zagen hun omzet met 0,2 procent dalen (bron: GfK). "Dus wij doen het veel beter dan de markt", is de conclusie van Jumbo.

De Jumbo-winkels zagen, door de forse toename van het aantal winkels, de omzet groeien met maar liefst 26 procent. De C1000-winkels zagen hun verkopen juist dalen met 33 procent. Deze daling is een rechtstreeks gevolg van de sterke afname van het aantal C1000-winkels en is in lijn met de geplande ombouw van deze formule naar Jumbo.

Al geeft Jumbo wel toe dat de omzet van C1000 achterbleef bij de markt. Maar voor een formule die langzaam wordt ontmanteld, zijn de prestaties volgens de Jumbo Group "tevredenstellend".

Het marktaandeel van de Jumbo Group is momenteel 20 procent: 14 procent voor Jumbo, 6 procent voor C1000. Grootste supermarktketen van Nederland is Albert Heijn met een marktaandeel van ongeveer 33 procent.

Juiste weg

"Dat Jumbo beter presteert dan de markt, laat zien dat steeds meer klanten onze formule omarmen en dat we de juiste weg zijn ingeslagen", zegt topman Frits van Eerd van de Jumbo Group.

In februari opende Jumbo de 400ste winkel in Nuenen. Naar verwachting wordt de 500ste Jumbo nog geopend voor eind van dit jaar. Volgens Van Eerd reageren de meeste consumenten positief op de ombouw van C1000 naar Jumbo. "De 140 naar Jumbo omgebouwde C1000-winkels realiseren ruimschoots de geplande omzet".

Internet

In het laatste kwartaal van dit jaar start Jumbo met haar online-activiteiten. Klanten kunnen vanaf dat moment via internet boodschappen bestellen en die afhalen in diverse Jumbo-winkels en bij nieuwe pickup-points, zoals dat bij concurrent Albert Heijn al lange tijd mogelijk is.

In Amsterdam-Noord opent de supermarkt tegen het eind van het jaar de tweede Jumbo Foodmarkt. De eerste, die anderhalf jaar geleden zijn deuren opende in Breda, overtreft volgens het bedrijf alle verwachtingen. "In Amsterdam zal de focus nog meer op gezonde en verse producten komen te liggen", aldus Van Eerd.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl