Heineken profiteert van weer en WK

Bierbrouwer Heineken profiteerde het voorbije half jaar vooral van het lekkere weer en het WK voetbal. De hoeveelheid verkocht bier groeide in de eerste zes maanden van dit jaar met meer dan 3 procent, in zowel opkomende markten als de traditionele biermarkten. Vooral in Nederland, Nigeria, Vietnam, Frankrijk, de VS, Spanje en Brazilië werd meer bier gedronken.

De omzet van het bierconcern, dat naast de premiummerken als Heineken en Amstel ook merken voert als Affligem, Desperados en Tiger beer, komt uit op 10,2 miljard euro. Dat is een fractie lager dan een jaar geleden. De nettowinst bedroeg 631 miljoen euro, tegen 639 miljoen vorig jaar.

Valuta

Kostenbesparingen zorgden voor een verbetering van de resultaten, maar hogere marketing- en verkoopkosten en wisselkoersverschillen drukten de winst juist. De sterke euro zal de winst dit jaar naar verwachting met 50 miljoen euro drukken, omdat de verkoop van bier in zwakkere lokale valuta's plaatsvindt.

De economische vooruitzichten blijven gemengd, waardoor de omzet- en winst in de rest van het jaar naar verwachting lager zullen uitvallen.

Rusland

De ontwikkelingen rond Rusland noemt Heineken een zorg. De bierbrouwer heeft in Rusland acht brouwerijen met 3000 werknemers, die lokale biermerken brouwen voor de Russische markt. De grondstoffen worden hoofdzakelijk lokaal gekocht en daardoor heeft Heineken nog geen last van de boycot.

De Deense concurrent Carlsberg heeft wel last. Het bedrijf verlaagt vandaag juist de winstverwachtingen, omdat de Oost-Europese biermarkt krimpt, het vertrouwen van consumenten en dus de bierconsumptie afneemt en Russische bierdistributeurs hun voorraden verkleinen. Het bedrijf overweegt daarom om tijdelijk een aantal brouwerijen te sluiten.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl