NOS SportAangepast

Jos Verstappen: tien jaar Formule 1

Hij was tien seizoenen actief in de Formule 1, behaalde in zijn eerste seizoen twee keer een podiumplaats, maar reed meestal in de achterhoede. Jos Verstappen is misschien wel Nederlands meest besproken autocoureur. Zijn zoon Max, nu 16 jaar, wordt volgend seizoen de jongste Formule 1-coureur ooit. Vader Jos had een carrière met veel verschillende teams, ongelukken en opvallende momenten.

Via het karten en Formule 3 maakt Jos Verstappen in 1994 zijn debuut in de Formule 1. De 22-jarige Limburger wordt als test- en reservecoureur aangenomen bij het Benetton-team, waar Michael Schumacher op dat moment de belangrijkste man is. Het zal meteen het succesvolste seizoen van Verstappen worden.

Pech en geluk

Hij rijdt een aantal wedstrijden als tweede rijder van het team, maar maakt zijn officiële debuut tijdens de Grand Prix van Brazilië. In die race wordt hij tijdens een inhaalmanoeuvre van Eddie Irvine getorpedeerd. De Limburger slaat over de kop, maar blijft ongedeerd.

Hoogtepunt voor Verstappen dit seizoen is zijn derde plaats tijdens de Grand Prix van Hongarije. Maar pech en geluk wisselen elkaar in hoog tempo af voor Verstappen. Tijdens een training voor de GP van Frankrijk boort de coureur zijn auto in de pitmuur, waardoor er door rondvliegende brokstukken een televisie-installatie verloren gaat.

Verbrande neus

Datzelfde seizoen beleeft Verstappen angstige momenten als hij korte tijd in brand staat tijdens een pitstop bij de Grand Prix van Duitsland. Tijdens het bijtanken wordt er benzine gemorst op zijn auto. Het levert hem een lichtelijk verbrande neus op, omdat hij het vizier van zijn helm open had staan. Dat was in die tijd gebruikelijk, maar sindsdien hebben coureurs tijdens het bijtanken hun vizier dicht.

Na een derde plek in de GP van Hongarije en de GP van België is het seizoen voor Verstappen voorbij als hij vervangen wordt door Johnny Herbert.

Crash

Een jaar later, in 1995, rijdt Verstappen bij Simtek, maar vanwege financiële problemen is het seizoen al snel voorbij als Simtek de stekker uit het Formule 1-project trekt. Het daaropvolgende jaar (1996) rijdt de Limburger voor het Footwork/Arrows Formule 1-team. Tijdens de GP van België breekt een onderdeel van de auto van Verstappen af, waardoor hij met hoge snelheid crasht. Dit levert hem een langdurige nekblessure op.

Achtste plaats

In 1997 rijdt Verstappen voor het Tyrrell-Ford-team. Dat jaar is het beste resultaat voor Verstappen een achtste plaats. Begin 1998 weet hij een plek te bemachtigen in het team van Stewart Grand Prix, maar aan het einde van het seizoen moet Verstappen alweer op zoek naar een nieuw team.

Dat wordt, na een jaar bij Honda gewerkt te hebben als test-coureur, het Arrows-team. Ondanks de vele technische problemen haalt Verstappen hier en daar wat puntjes voor het team, wat er voor zorgt dat hij voor het eerst in zijn carrière na de winter in hetzelfde team zit.

Politie

Na financiële problemen bij Arrows rijdt Verstappen in 2003 voor European Minardi, een team dat zelden punten scoort. Ondanks de ervaring van Verstappen kan hij er niet voor zorgen dat het team uit de achterhoede komt. Verstappen stopt met Formule 1 en rijdt de jaren daarna nog voor verschillende teams in verschillende klasses, zoals in het A1 Team The Netherlands en de Le Mans-series.

In deze jaren komt de Limburger ook een aantal keer in aanraking met de politie, onder meer voor het bedreigen van zijn ex-vrouw in 2009 en in 2012 zou Verstappen zijn ingereden op een ex-vriendin. Hier is hij voor vrijgesproken en de aanklacht is geseponeerd.

De nu 42-jarige Verstappen stelde de laatste jaren, na zijn veelbesproken en hectische carrière, alles in het werk om zijn zoon in de Formule 1 te krijgen. Max Verstappen kan zo een verbeterde versie van Jos worden: een Verstappen 2.0.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl