NOS NieuwsAangepast

Heijmans en Ballast verbreden A9

De verbreding van de A9 tussen knooppunt Diemen en Holendrecht is door de overheid gegund aan het consortium IXAS Zuid-oost, waar onder meer de bouwbedrijven Ballast Nedam en Heijmans deel van uitmaken.

De snelweg wordt uitgebreid van 2 keer 2 rijstroken plus 2 spitsstroken naar 2 keer 5 rijstroken plus 1 wisselstrook. Over een lengte van 3 kilometer wordt de A9 een tunnel. Bovenop de tunnel, in Amsterdam-Zuidoost, komt een groot park.

Minder verkeer

Het project gaat 700 miljoen euro kosten. Er is twijfel over of de verbreding wel nodig is, omdat het verkeer over de weg de komende jaren minder groeit dan eerder gedacht. Vorig jaar gingen er elke dag 59.000 voertuigen over de A9. In 2005 waren dat er volgens Rijkswaterstaat nog 72.000.

Voor het jaar 2030 is de prognose bijgesteld van 168.000 naar 130.000 voertuigen. Dat komt vooral door de tegenvallende groei van Almere.

Amstelveen en Badhoevedorp

Ook andere delen van de A9 gaan in de toekomst aangepast worden. Bij Amstelveen zou ook een tunnel komen, maar de gemeenteraad heeft dat plan afgeblazen. Als alternatief wordt een stuk van 1,3 kilometer verdiept aangelegd met een overkapping ter hoogte van het oude dorp. De werkzaamheden moeten in 2019 beginnen.

Sinds eind 2013 wordt gewerkt aan de omlegging van de A9 bij Badhoevedorp. Nu loopt de A9 nog dwars door Badhoevedorp. Het nieuwe tracé komt ten zuiden van Badhoevedorp te liggen. In 2018 moet het project klaar zijn.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl