Dagje uit flink duurder

Aangepast op

De prijs van een dagje uit is de afgelopen vijf jaar flink gestegen. Een entreekaartje voor een dierentuin, museum of attractiepark steeg met gemiddeld 19 procent, bijna het dubbele van de inflatie in dezelfde tijd (11 procent).

Voor een bioscoop-, theater- of festivalkaartje betaalde de bezoeker zelfs 25 procent meer. Dat komt bijvoorbeeld doordat een btw-stijging uit 2011, van 6 naar 19 procent, niet meer van de prijs werd afgehaald toen het kabinet de belasting introk na protest.

Minder subsidie, meer concurrentie

Volgens het CBS komen de prijsstijgingen doordat in de afgelopen jaren veel subsidies wegvielen. Bovendien werd er veel geïnvesteerd in nieuwe attracties; om bezoekers terug te lokken is er regelmatig een nieuwe publiekstrekker nodig.

"Nederland heeft een enorm attractieaanbod. Er is veel concurrentie", zegt Goof Lukken van de hogeschool NHTV. "Door productverbetering, nieuwe shows en nieuws attracties stijgen de prijzen."

"Continu investeren"

Een woordvoerder van dierentuin Blijdorp beaamt de conclusie van het CBS. "Er moet continu worden geïnvesteerd in dierenwelzijn en bezoekerstevredenheid. Er is meer concurrentie: Dierenpark Emmen is een nieuwe dierentuin aan het neerzetten, maar mensen kunnen ook naar de koopzondag."

Om de investeringen in bijvoorbeeld een nieuw giraffeverblijf en vlindertuin terug te verdienen was de zoo genoodzaakt de prijs in 5 jaar met 14 procent te laten stijgen, van 18,50 euro in 2009 naar 21 euro. Meer dan de inflatie, maar nog altijd minder dan het gemiddelde.

Bezoekers gaan toch wel

Het Zuiderzeemuseum heeft de prijzen de afgelopen tijd juist bewust niet verhoogd. "We trekken veel mensen die weinig naar een museum gaan. Dan moeten we kunnen zeggen dat we net zo duur zijn als een bioscoopkaartje, 14,50 euro." Om de entree gelijk te houden, werd besloten te snijden in de kosten. Door een marketingoffensief werden meer bezoekers getrokken.

Overigens lijken de hogere prijzen de bezoekers niet te deren. "Mensen gaan toch, ook al is het duurder geworden", zegt Lukken. "Kinderen weten niet beter dan dat ze vier keer per jaar naar een pretpark gaan."

"Je ziet dat veel mensen brood en drinken meenemen om te kosten te drukken."