NOS NieuwsAangepast

Wisselkoersen drukken winst DSM

Wisselkoersen en zuinige consumenten drukken de winst van het chemiebedrijf DSM. In het tweede kwartaal daalde de nettowinst met 20 procent en kwam uit op 110 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar bedroeg de winst nog 137 miljoen euro.

De omzet van de grootste vitaminefabrikant ter wereld liep 5 procent terug tot 2,3 miljard euro. Vorig jaar was dat 2,4 miljard euro.

Tegenwind

Net als voorgaande kwartalen heeft DSM behoorlijk last van de wisselkoersen, die een wissel trekken op de resultaten. De omrekening van de zwakke valuta van landen waar DSM actief is naar de sterke euro kostte DSM in het tweede kwartaal 29 miljoen euro, en dat is zo'n 10 procent van de brutowinst.

"DSM heeft vergeleken met het eerste kwartaal de resultaten verbeterd, ondanks aanhoudende tegenwind van de wisselkoersen", zegt bestuursvoorzitter Feike Sijbesma.

Vitaminen

Het meeste geld verdient het bedrijf uit Heerlen met ingrediënten voor voedingsmiddelen, waaronder vitamines en onverzadigde vetzuren, zoals omega-3. DSM is de voorbije jaren uitgegroeid tot de grootste vitaminefabrikant ter wereld.

Bij de voedingsdivisie was er ten opzichte van de voorgaande twee kwartalen een verbetering te zien, hoewel in sommige markten druk blijft staan op de consumentenuitgaven. In de VS wil DSM meer de boer op om dieetvoeding en voedingssupplementen aan de man te brengen.

In China en Zuidoost-Azië kampte DSM met de gevolgen van de angst botulisme en van onzekerheid over nieuwe regels van de Chinese overheid over babyvoeding.

Verbeteren

Bij de divisie Performance Materials (materiaaltechnologie en halffabricaten voor onder meer kabels, nylons en medische toepassingen) is de omzet min of meer gelijk gebleven, maar er werd wel meer aan verdiend.

Caprolactum, een grondstof voor nylon, was de voorbije jaren een winstmaker bij DSM, maar door stevige concurrentie in Azië is caprolactum al een paar kwartalen achtereen een probleemkind.

DSM denkt dat de resultaten de komende maanden zullen verbeteren.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl