NOS NieuwsAangepast

Wel of niet boven Irak vliegen?

De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA heeft Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen opgedragen om de vlieghoogte boven Irak uit veiligheidsoverwegingen te verhogen naar 9,1 kilometer. Dat meldt de Amerikaanse krant Financial Times.

Luchtvaartmaatschappijen zijn scherp verdeeld over de vraag of het veilig is om over Irak te vliegen. De discussie over het uitvoeren van passagiersvluchten boven oorlogsgebieden wordt volop gevoerd na het neerhalen van de MH17 in Oekraïne.

Veel passagiersvluchten van Europa naar Aziatische steden passeren het Iraakse luchtruim.

ISIS

Volgens de FAA kan de strijd tussen het Iraakse leger en de terreurorganisatie ISIS risico's opleveren voor overvliegende toestellen. Maatschappijen als Air France en Virgin Atlantic besloten eerder helemaal niet meer over Irak te vliegen.

Andere luchtvaartmaatschappijen zoals British Airways en Etihad (Abu Dhabi) zeggen dat er geen noodzaak is om hun vliegroutes te verleggen. De maatschappijen schatten de risico's in op basis van informatie van hun eigen overheid en geheime diensten.

Kritiek

Na de ramp met het toestel van Malaysia Airlines barstte de kritiek los op de gebrekkige uitwisseling van informatie over riskante vliegroutes tussen luchtvaartmaatschappijen en ook tussen overheden. Zo bleek British Airlines al in maart het Oekraïense luchtruim te mijden.

KLM-topman Eurlings zei kort na de ramp met de MH17 niet te weten dat andere luchtvaartmaatschappijen Oekraïne meden. De KLM voerde samen met Malaysia Airlines de rampvlucht uit.

De VN-organisatie ICAO die zich met de regulering van burgerluchtvaart bezighoudt, onderzoekt hoe informatie over vliegveiligheid in de toekomst beter gedeeld kan worden.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl