NOS NieuwsAangepast

Welke delen MH17 liggen waar?

De Amerikaanse krant Wall Street Journal (WSJ) heeft, voor zover bekend, de meest gedetailleerde overzichtskaart gemaakt van de rampplek van de MH17, onder de titel 'Map of a Tragedy: How MH17 Came Apart Over Ukraine'. De interactieve pagina op de website van de WSJ begint met een kaart van de drie belangrijkste plekken waar brokstukken liggen van de MH17: Grabova, Petropavlivka en Rozsypne.

Verder is de vluchtroute van de Boeing 777 te zien en de plek waarvandaan volgens de Amerikanen de raket is afgevuurd: Shizhne.

In een verantwoording van de kaart legt de krant uit dat de ramp met de MH17 anders is dan alle andere vliegrampen. Uiteraard omdat het toestel werd neergehaald, maar vooral omdat het neerkwam in een chaotisch oorlogsgebied. Daardoor werd de rampplek niet afgesloten door autoriteiten en onderzoekers, zoals gebruikelijk is na vliegrampen.

Het gevolg was dat de brokstukken - en de stoffelijke overschotten - bereikbaar waren voor media en anderen die vonden dat ze er iets te zoeken hadden. Al deze mensen maakten foto's en gaven soms 'geotags' mee, om precies aan te geven waar een brokstuk ligt. Dat deed onder anderen RTL-correspondent Jeroen Akkermans, van wie een aantal foto's is opgenomen in het overzicht van de Wall Street Journal. Veel foto's verschenen ook op sociale media.

Met een algemene analyse van een Boeing 777 en kennis van hoe dat toestel in elkaar zit konden de redacteuren een nauwgezette kaart maken van welke brokstukken waar zijn terechtgekomen.

De Wall Street Journaal besteedt veel aandacht aan de vliegramp. De krant heeft vrijwel permanent verslaggevers in de regio lopen. Aan de interactieve kaart werkten vijf mensen.

Onderzoeksraad

De Nederlandse Onderzoeksraad voor Veiligheid komt waarschijnlijk medio augustus met de eerste bevindingen over de ramp en de rampplek. Daarin zal waarschijnlijk ook een kaart worden gebruikt.

De raad is volgens internationale afspraken verplicht om binnen dertig dagen met een voorlopig rapport te komen. Nederlandse onderzoekers zijn overigens nog altijd niet op de rampplek geweest.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl