Unilever worstelt met zeep en saus

De omzet van het voedings- en wasmiddelenconcern Unilever is in de eerste zes maanden van dit jaar uitgekomen op 24,1 miljard euro. Dat is 5,5 procent minder dan vorig jaar. Maar de nettowinst steeg met 12 procent naar 3 miljard euro.

De omzet van Unilever werd geremd door flinke economische tegenwind, met een lagere groei van de vraag in vooral opkomende markten als Azië. Ook toonden ontwikkelde markten als de Verenigde Staten en Europa weinig echte verbetering.

Verder werd de omzet volgens Unilever met 8,5 procent gedrukt vanwege de recente wisselkoersen: al tijden is de euro veel sterker dan lokale munten.

Markten

In China voelt Unilever dat de markt verzwakt. Daarentegen trok de omzet aan in landen als Indonesië, Turkije, de Filipijnen en Zuid-Afrika. In de VS werd meer verkocht, maar stonden de prijzen onder druk.

In Europa lieten lokale markten een verschillend beeld zien: groei in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Scandinavië en lichte verbetering in Spanje en Griekenland. Maar Midden-Europa bleef zwak, en dan vooral Polen.

Divisies

De Brits-Nederlandse multinational heeft vier grote divisies. De grootste, Personal Care met onder meer deodorant, shampoo, douche en badzeep, is goed voor ruim een derde van de totale omzet. Daarnaast Foods voor sauzen, olie en boter, Refreshment voor ijs en thee, en Home Care met onder meer wasmiddelen en zeep.

De voorbije jaren is de nadruk gelegd op producten met hogere winstmarges. Daarnaast lopen er allerlei bezuinigingsprogramma's om efficiënter en vooral goedkoper te werken.

Minder merken

Unilever heeft ruim 400 merken in huis, waaronder Knorr (soepen en sauzen), Blue Band en Becel (boter en margarine), Ola, Magnum (ijs) en Lipton (ijsthee en thee). Eind vorig jaar kondigde topman Paul Polman aan dat hij het aantal merken op korte termijn met een vijfde wil terugbrengen.

In mei verkocht Unilever voor 1,5 miljard euro de pastasaus- en olijfoliemerken Bertolli en Ragu om zich meer te richten op een paar grote sausmerken als Knorr en Hellmans. Een paar weken terug werd de verkoop van Slim Fast aangekondigd.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl