NOS NieuwsAangepast

Andere vlieghoogte na rebellenactie

Door redacteur Jikke Zijlstra

Het neerhalen van een transportvliegtuig door rebellen was voor Oekraïne de aanleiding om de toegestane vlieghoogte boven het oosten van het land op te trekken, drie dagen voor de ramp met vlucht MH17. Dat zegt de Oekraïense luchtverkeersleiding in Kiev desgevraagd tegen de NOS.

De NOS heeft een document waarin staat welke restricties voor vlucht MH17 boven Oekraïne golden. Zo'n Notice to Airmen (NOTAM) bevat de meest recente informatie over een luchtruim. Er kan bijvoorbeeld in staan dat een landingsbaan of delen van het luchtruim zijn gesloten.

In de NOTAM van vlucht MH17 staat dat Oekraïne op 1 juli het luchtruim gedeeltelijk afsloot. In het oosten van Oekraïne, waar separatisten in actie zijn, mochten vliegtuigen niet onder de 26.000 voet (bijna acht kilometer) vliegen. Op 14 juli werd die grens opgetrokken naar 32.000 voet (ruim 9.7 kilometer). Het toestel van Malaysia Airlines hield zich aan deze voorschriften; het vloog op bijna 10 kilometer hoogte.

Grote vraag

In een NOTAM hoeft niet te staan waarom maatregelen zijn genomen. "De grote vraag is waarom Oekraïne de toegestane vlieghoogte heeft aangepast", zegt voorzitter Steven Verhagen van de Vereniging van Verkeersvliegers.

Volgens een woordvoerder van de Oekraïnse luchtverkeersleiding was het neerhalen van een Oekraïnse Antonov-26 transporttoestel op 14 juli de aanleiding. "Dat was een grote verrassing voor ons, omdat het vliegtuig op vijf kilometer vloog. Dat is doorgaans hoog genoeg om niet door luchtverdedigingswapens te worden geraakt", zegt de woordvoerder. "Daarna is besloten om de grenzen te verhogen. voor de zekerheid. Niemand had verwacht dat terroristen waren uitgerust met zulke geavanceerde wapens die in staat zijn om een doel te raken op 25 kilometer hoogte."

Een land mag zelf besluiten of het luchtruim al dan niet wordt gesloten. De Europese luchtvaartorganisatie Eurocontrol heeft daar niets over te zeggen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl