"Lotto wil sympathie winnen"
Sportmarketeer Marcel Beerthuizen is niet verbaasd over het plan van Lotto om hoofdsponsor te worden van wielerploeg Team Belkin en schaatsploeg Team BrandLoyalty. "Lotto moet iets doen nu de grenzen op de gokmarkt opengaan."
Loyaliteit
Vanaf volgend jaar mogen ook buitenlandse gokbedrijven een vergunning aanvragen op de Nederlandse markt. "Het kan voor Lotto een manier zijn om aan het publiek duidelijk te maken: als u niet wint, gaat uw geld alsnog naar de sportwereld. Ze proberen dat verhaal al langer te vertellen, maar het is nog niet verankerd. Ze willen ervoor zorgen dat consumenten loyaal blijven."
Omdat de details van de deal nog niet bekend zijn, vindt Beerthuizen het lastig om te oordelen over het plan van Lotto: "Je kunt wel zeggen dat zo'n combinatie van schaatsen en wielrennen op zich interessant en ook nieuw is. Ik vraag me alleen wel af of dit de manier is om een antwoord te geven aan de internationale partijen. Op schaatsen en wielrennen wordt niet heel veel gewed en dan is het sponsoren van een voetbalclub op het eerste gezicht veel logischer."
Reddingsoperatie
Lotto zou sympathie kunnen verdienen bij het Nederlandse publiek, omdat voor de populaire Belkin-ploeg anders de ondergang dreigt. Eerder was de loterij redder in nood bij de nationale volleybalploeg, zo vertelt Beerthuizen.
"In 1992 kwam Oranje als zilveren medaillewinnaar terug van de Spelen in Barcelona. Nationale Nederlanden stopte toen als hoofdsponsor en het volleybal zat in nood. Uiteindelijk schoot Lotto toen te hulp, want het volleybalteam ging met het nieuwe product Krasloterij op de shirts spelen. Het volleybalgoud van 1996 is te danken aan de sponsoring van toen."
De Lotto werd 53 jaar geleden opgericht om geld te genereren voor de Nederlandse sport. Zo'n driekwart van de opbrengsten draagt de loterij af aan NOC*NSF. Sinds de oprichting gaat het om een bedrag van in totaal 1,4 miljard euro. "Lotto is ontzettend belangrijk geweest voor de financiering van sport in Nederland, vooral olympische sporten", aldus Beerthuizen.
Zijlijn
De gouden tijden zijn wel voorbij, want de afgelopen jaren liep de afdracht aan NOC*NSF fors terug. In 2011 ging het nog om 53 miljoen, vorig jaar was het 43 miljoen euro. De sportkoepel ving die klap op door bezuinigingen en een beroep te doen op de reserves.
NOC*NSF volgt de ontwikkelingen rond de wieler- en schaatsploeg vanaf de zijlijn. Volgens een woordvoerder komt de jaarlijkse bijdrage niet in gevaar, omdat eventuele sponsoring van schaats- en wielerploeg onder het marketingbudget van Lotto valt.