NOS NieuwsAangepast

Cookies nu ook van warme bakker

Gepersonaliseerd adverteren is allang niet meer alleen iets voor grote ondernemingen. Ook de bakker om de hoek kan dankzij nieuwe technologieën gericht advertenties sturen aan klanten of mogelijke klanten.

In Sneek begint vandaag een proef waarbij winkeliers via speciale zenders boodschappen kunnen sturen naar de mobiele telefoons van voorbijgangers. Het bericht, vaak een advertentie, moet de passant vervolgens in de winkel lokken.

iBeacons

Ongeveer tien ondernemers in de Friese stad doen mee aan het project met iBeacons, zoals de technologie heet. "Als je op een warme dag langs een ijssalon loopt, krijg je gelijk een berichtje dat het derde bolletje vandaag gratis is", vertelt initiatiefnemer Ate van der Meer. De zender kost de winkelier een paar euro per maand.

De pilot in Sneek is niet uniek: in Amsterdam loopt een soortgelijk project met een kleine groep winkeliers. Net als in het Groninger Museum, waar de technologie gebruikt wordt voor rondleidingen. En wie een winkel van Apple binnenloopt, krijgt automatisch een welkomstbericht van het computerbedrijf op zijn of haar smartphone.

Privacy

Niet iedereen in Sneek krijgt zomaar de notificatie. "De winkelier kan zelf bepalen hoe sterk het signaal is", vervolgt Van der Meer. "Dat kan van een aantal centimeter tot ongeveer 70 meter." Ook moet de ontvanger een app van de winkelier hebben geïnstalleerd. "In Sneek maken we één app voor alle deelnemende ondernemers."

Volgens Harry Bijl, innovatie-expert van brancheorganisatie Inretail, zijn de iBeacons vooral handig voor de ondernemer om inzicht te krijgen in het klantbeeld. "Winkels willen weten wat voor mensen wanneer door de winkelstraat lopen. En als dan een telefoon wordt herkend, van iemand die daar vaak loopt, kan de winkel een signaal uitzenden. Zo van: goh, leuk dat u er weer bent, de koffie staat klaar."

Geslacht

De werkwijze is vergelijkbaar met cookies op websites: informatie van de telefooneigenaar wordt opgeslagen om gepersonaliseerde advertenties aan te beiden. In het voorbeeld van Sneek is dat niet helemaal zo, zegt Van der Meer. "We geven niets meer door dan alleen het geslacht. Het is aan de ondernemer zelf om creatief met de advertenties om te gaan."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl