NOS NieuwsAangepast

Wat verdienen we echt aan de JSF?

Vanmiddag wordt op de grote luchtvaarttentoonstelling in het Engelse Farnborough de handtekening gezet onder een nieuw miljoenencontract voor de JSF. Het Almelose Aeronamic maakte de order van 220 miljoen euro maandag al bekend. Zeker vijftig technici hebben de komende jaren de handen vol aan de opvolger van de F-16.

Oud-minister Maxime Verhagen, speciaal door het kabinet aangesteld om Nederlandse bedrijven te helpen met het binnenslepen van JSF-orders, is er vandaag bij in Farnborough.

Steun in de rug

Nederlandse bedrijven kunnen het steuntje in de rug goed gebruiken: de kabinetten van Jan Peter Balkenende en Mark Rutte aarzelden lang over de JSF. Andere landen, die voortvarender waren, hebben al veel orders in de wacht gesleept.

Nederland heeft niet automatisch het recht op tegenorders. Bedrijven die willen werken aan de JSF zullen moeten bewijzen dat ze dat beter kunnen dan de concurrentie. 27 Nederlandse bedrijven is dat tot nu toe gelukt. In totaal levert dat alvast 1 miljard euro aan orders op. De luchtvaartindustrie verwacht dat dat kan oplopen tot 8 of zelfs 10 miljard.

Zout

"Dat lijkt goed nieuws", zegt onderzoeksjournalist Krijn Schramade van Follow the Money. "Maar die bedragen moet je met een flinke korrel zout nemen."

Een voorbeeld: Nederland gaat de bekabeling van de JSF voor z'n rekening nemen. Het maakt nogal iets uit voor hoeveel toestellen dat werk oplevert. "Ooit dachten de beleidsmakers aan 4500 of zelfs 6000 toestellen wereldwijd. Inmiddels is 3000 een veel realistischer verwachting. En zelfs dat aantal is niet zeker." Minder toestellen leiden ook tot minder lucratieve contracten.

Landen bezuinigen op Defensie, en per stuk wordt de JSF telkens duurder. Vandaar dat het voor de hand ligt dat er fors minder vliegtuigen uit de fabriek zullen komen dan aanvankelijk gedacht.

Te vroeg juichen?

Schramade is bang dat de industrie te vroeg juicht. "Voor dat bedrijf in Almelo is het natuurlijk een mooi contract. Maar alles bij elkaar opgeteld valt het aantal extra banen waarschijnlijk tegen. Eigenlijk kan niemand nog zeggen of de JSF puur economisch gezien een succes zal worden. Iedereen die dat nu al beweert, rekent zich veel te vroeg rijk."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl