NOS NieuwsAangepast

Containergiganten werken samen

De twee grootste zeecontainerrederijen ter wereld gaan samenwerken. Het Deense Maersk en het Zwitserse MSC hebben afgesproken om gebruik te maken van elkaars schepen. Door samen te werken in de 2M-alliantie willen ze hun capaciteit beter benutten en daarmee kosten besparen.

De 10-jarige overeenkomst geldt voor de vaarroutes tussen Europa, Azië en Noord-Amerika. Beide bedrijven zullen wel zelf met hun klanten onderhandelingen blijven voeren.

Chinese bezwaren

De aangekondigde samenwerking volgt nadat de Chinese autoriteiten vorige maand een aangekondigde samenwerking tussen de drie grootste zeecontainervervoerders heeft verboden. In die alliantie zou naast de rederijen van 2M ook het Franse CMA GGM hebben meegevaren. De Amerikaanse en Europese autoriteiten hadden die plannen al wel goedgekeurd.

Haveneconomen verwachten dat deze samenwerking op minder bezwaren van de Chinezen zal stuiten. 2M is een veel lossere samenwerking en heeft een minder groot marktaandeel.

Vrije keuze

Verladersorganisatie EVO blijft ondanks het lossere verband geen voorstander van samenwerking van containervervoerders, omdat klanten zelf moeten kunnen kiezen met welke rederij ze zaken doen. De branchevereniging vindt dat die "vrije keuze wordt bemoeilijkt door allianties als die van Maersk en MSC".

In totaal zullen er 185 schepen varen onder de nieuwe alliantie met een capaciteit van zo'n 2,1 miljoen standaardcontainers.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl