Bij onderzoek onder leiding van het Universitair Medisch Centrum Utrecht zijn meer patiënten overleden dan werd verwacht.
Het gaat om patiënten met ernstige acute alvleesklierontsteking, die experimenteel probiotica kregen toegediend. Dat is een voedingssupplement met goede darmbacteriën die de groei van schadelijke bacteriën tegengaan.
Uit een groot wetenschappelijk onderzoek onder ongeveer driehonderd patiënten blijkt, dat er van de groep die het middel kreeg toegediend 24 mensen (16 procent) zijn overleden, tegen 9 mensen (6 procent) die dat middel niet kregen.
De meeste patiënten die overleden waren overigens al sterk verzwakt, toen ze aan de proef begonnen.
Studies
De onderzoekers weten nog niet hoe dat komt. Ze raden artsen voorlopig af om deze groep patiënten probiotische bacteriën te geven.
Twee eerdere, kleinschalige, studies toonden hoopvolle resultaten. Maar het grote onderzoek van nu, in vijftien Nederlandse ziekenhuizen waaronder alle acht academische, laat heel andere resultaten zien van de behandeling met probiotica.
De patiënten met acute alvleesklierontsteking die aan het onderzoek meededen, hadden allemaal van tevoren toestemming gegeven.
De nabestaanden zijn deze week door het ziekenhuis ingelicht. Zij reageerden zeer emotioneel op het nieuws.
Ook minister Klink van Volksgezondheid is geschokt. Hij heeft een onderzoek aangekondigd.
De NOS zoekt contact met nabestaanden van probiotica-gebruikers. Mail naar: internetredactie@nos.nl
Deel deze pagina

»
»
»