NOS NieuwsAangepast

Italië houdt adem in om Concordia

"De laatste fase van de berging van de Costa Concordia begint", meldt de website The Parbuckling Project. De site is door rederij Costa opgezet om alle fasen van de berging nauwgezet te laten zien.

De ramp met de Costa Concordia en het beschamende optreden van kapitein Schettino stonden al gauw symbool voor de problemen waar het land mee kampt. Bij de scheepsramp bij het eiland Giglio in januari 2012 kwamen 32 mensen om het leven.

"De berging is een prestigeproject geworden", zegt correspondent Rop Zoutberg. "Italië probeert hiermee zijn blazoen op te poetsen."

De spectaculaire, nooit eerder uitgevoerde operatie om het cruiseschip rechtop te zetten en drijvend te maken verliep tot nu toe succesvol. "Dit is een operatie vol risico's, maar ook een manier om aan de wereld te laten zien: we kunnen echt wel iets." De operatie kostte tot nu toe ruim 1 miljard euro.

Nederlands tintje

De Italiaanse regering besloot maandag dat het schip naar Genua wordt gesleept, na wekenlang touwtrekken tussen Italiaanse havensteden die de sloopopdracht allemaal wilden hebben.

Het project heeft ook een Nederlands tintje. Veel aandacht ging uit naar Boskalis, wiens dochteronderneming Dockwise gevraagd werd het schip weg te slepen met een speciaal transportschip. Dat bleek uiteindelijk niet nodig omdat de Concordia in Italië zelf wordt gesloopt.

Minder bekend is het aandeel dat de Nederlandse onderneming Conquest heeft in het project. Het kraanbedrijf heeft met een speciale constructie de drijvers, 'sponsoons', aan beide zijden van het schip gehangen. Deze week wordt de laatste drijver aan het schip geschroefd. Dan is het klaar om versleept te worden.

Risico

Maar als de verplaatsing straks misgaat, zijn alle technische hoogstandjes meteen vergeten.

Ondanks het strenge toezicht van de Toscaanse regering is er een risico op milieuschade. De reis zal 4 dagen duren, twee keer zo lang als normaal. De zeer lage snelheid moet voorkomen dat vloeistoffen weglekken.

Greenpeace ligt met de Rainbow Warrior al klaar om het transport straks te blokkeren. Volgens de milieuorganisatie is er geen veilige plaats om het schip van ruim 45.000 ton te slopen.

Ook de eilandbewoners en de toeristenindustrie zijn kritisch. Door de operatie ligt de veerdienst van Giglio waarschijnlijk een week plat, midden in het zomerseizoen.

Toscaanse stranden

Het ter plekke slopen van het schip was om milieuredenen voor Italië geen optie.

Hans van Rooij, oud-directeur van Smit Salvage, zei in september dat hij daar wel voor zou kiezen.

"Het is begrijpelijk dat de regering het schip in zijn geheel wil bergen. Als je het schip in stukken knipt, komen er allerlei vloeistoffen, matrassen en spullen naar buiten, die kunnen vervuilen. Maar als je daar een goed systeem voor ontwikkelt kun je dat opvangen."

Volgens Rop Zoutberg wordt het een spannende zomer. "Italië houdt straks z'n adem in als het kreupele en fragiele vaartuig langs de overvolle Toscaanse stranden komt."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl