NOS NieuwsAangepast

WK-omzet supers nu 42 miljoen

Supermarkten hebben de afgelopen week door het WK-voetbal 13 miljoen euro meer omzet geboekt dan in dezelfde week vorig jaar. Dat is een stijging van 4,6 procent.

Door het voetbaltoernooi hebben de supers in totaal nu al voor 42 miljoen extra verkocht.

Het gaat dan vooral om producten als oranje vla, oranje tompoucen, bier, chips en pudding. Marktonderzoeker GfK verwacht dat supermarkten, als Oranje nog verder komt in het toernooi, voor 50 miljoen euro extra verkopen.

Zetje

De onverwacht goede prestaties van het Nederlands Elftal hebben ook effect op het consumentenvertrouwen. Evenals bij het CBS scoort die bij GfK op dit moment min 2 (er zijn dus nog iets meer pessimisten dan optimisten), maar volgens GfK-directeur Joop Holla zit het er dik in dat we binnenkort in de plus zitten.

"En dat zou dan voor het eerst zijn sinds 2007 dat we in ons land weer een positief consumentenvertrouwen hebben. Dat komt dan toch écht door het WK. Iedereen is trots op de prestaties, en dat zorgt voor een goed humeur bij de mensen. Dat effect ebt na verloop van tijd wel weer weg, maar het is net het zetje van min naar plus. Toch een belangrijke stap."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl