NOS NieuwsAangepast

Supers: 29 miljoen extra WK-omzet

Supermarkten hebben de afgelopen week 8 miljoen euro extra omgezet. Marktonderzoeker GfK noemt dat het WK-effect. Opgeteld hebben supers sinds het begin van het wereldkampioenschap voor 29 miljoen extra verkocht. Het gaat dan vooral om Oranjevla, oranje tompoucen, Oranjepudding en Oranjezoenen.

GfK voorspelt dat als Oranje ver komt in het toernooi, supermarkten zo'n 50 miljoen extra kunnen verkopen.

Afgelopen week heeft één op de zeven huishoudens oranje producten gekocht. Volgens de marktonderzoeker is de Oranjekoorts momenteel gelijk aan die van vier jaar geleden.

Volgens de onderzoekers werden in Drenthe, Gelderland en Noord-Brabant afgelopen week verhoudingsgewijs de meeste Oranjespullen gekocht; in Overijssel, Friesland en Limburg juist minder.

Vorige week heeft 4,2 procent van de Nederlandse huishoudens tompoucen gekocht, ruim het dubbele van een gemiddelde week en ook meer dan dezelfde week tijdens het WK van 2010.

GfK werkt met een panel van 10.000 huishoudens, die bijhouden wat zij kopen in welke supermarkt.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl