NOS NieuwsAangepast

Containergiganten niet samen in P3

De samenwerking tussen de drie grootste containerrederijen ter wereld gaat niet door. De Chinese mededingingsautoriteiten steken in stokje voor de plannen van het Deense Maersk, het Zwitserse MSC en het Franse CMA GGM om gezamenlijk te varen op de routes Europa-Azië, Europa-Amerika en Azië-Amerika.

Dat de alliantie niet doorgaat is verrassend. De Amerikaanse autoriteiten hadden al toestemming gegeven voor het zogenoemde P3-netwerk. Ook de Europese mededingingsautoriteiten zagen geen reden om bezwaar te maken.

Eigenbelang

Michiel Nijdam en Bart Kuipers, haveneconomen van de Erasmus Universiteit van Rotterdam, zijn ook verrast dat de Chinezen het P3-netwerk hebben geblokkeerd. Michiel Nijdam: "De Amerikanen zijn erg streng en zij zijn wel akkoord gegaan"

Ze sluiten niet uit dat de beslissing van de Chinezen niet puur op basis van concurrentiebelangen is genomen, maar ook uit eigenbelang. Bart Kuipers: "De top drie van containerrederijen is Europees en die zouden gaan samenwerken. Dat zou een heel grote concurrent worden van de Chinese rederijen die al in zwaar weer verkeren".

Rotterdamse haven

Als het P3-netwerk was doorgegaan dan zouden er minder schepen op de Rotterdamse haven hebben gevaren. Het havenbedrijf Rotterdam zegt dat de schepen die wel zouden komen groter zouden zijn en dat daarom de hoeveelheid lading niet zou zijn afgenomen.

Toch denken beide economen dat de Rotterdamse haven het niet erg vindt dat P3 niet doorgaat. Minder schepen betekent namelijk ook minder havengeld en minder werk voor de laders en lossers. Michiel Nijdam: "MSC en Maersk varen op terminals van verschillende bedrijven, het is maar de vraag of dat bij samenwerking nog zou zijn".

Keuzevrijheid

Ook verladersorganisatie EVO is blij dat de geplande samenwerking niet doorgaat: "De keuzevrijheid moet voorop blijven staan. Individuele rederijen moeten zich blijven onderscheiden op prijs, service en vaarroutes".

De verladers vreesden dat door de samenwerking op sommige Europese havens niet meer of veel minder zou worden gevaren.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl