NOS NieuwsAangepast

"Achterland haven R'dam krimpt"

Het achterland van de Rotterdamse haven krimpt en dat vormt een bedreiging voor zijn concurrentiepositie. Dat stelt promovenda Klara Paardenkoper-Süli van de Erasmus Universiteit in Rotterdam in haar proefschrift.

Paardenkoper onderzocht de ontwikkeling van het afzetgebied van de Rotterdamse haven. Die strekte zich vroeger uit tot Zuid-Duitsland, Noord-Italië en Midden- en Oost-Europa. Sinds de tweede helft van de jaren negentig in de vorige eeuw is het achterland volgens haar gekrompen en worden vooral zeecontainers vervoerd naar dichtbijgelegen gebieden als het Ruhrgebied en Antwerpen.

Bedreigingen

Volgens Paardenkoper zijn er aantal bedreigingen voor Rotterdam. Een daarvan is het verschuiven van het industriële zwaartepunt in Duitsland van dat Ruhrgebied naar Zuid-Duitsland, terwijl Rotterdam juist erg op het Ruhrgebied is gericht.

Ten tweede verschuift volgens de promovenda het economische zwaartepunt in Europa door de toenemende welvaart in Polen, Tsjechië en Slowakije. De kans bestaat dat de distributiecentra die nog bij Duisburg staan, verhuizen naar die opkomende markten. Daar zouden de Duitse havens van profiteren, ten koste van Rotterdam.

Betuweroute

En ten derde heeft de Rotterdamse haven nu al flink last van de concurrentie van Duitse havens. Ondanks een liberaliseringsgolf waardoor de concurrentie tussen de havens toenam, heeft dat niet geleid tot een gelijk speelveld.

Zo zou Rotterdam volgens haar behoorlijk kunnen profiteren van een goede treinverbinding met Duitsland. Maar mede door de lobby van de Duitse havens is die aansluiting van de Betuweroute er nog steeds niet.

Containers

Ook al vervoert Rotterdam nu meer containers dan in het verleden, toch kampt Rotterdam volgens Paardenkoper-Süli met een probleem door de afhankelijkheid van het Ruhrgebied. "Mijn studenten zeggen wel eens, de grafiek gaat omhoog, dus dat is goed. Maar dan zeg ik: wat meet de grafiek? De grafiek meet de hoeveelheid containers, maar meet niet wat Rotterdam daaraan verdient en ook niet de houdbaarheid van de huidige situatie."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl