Jongeren die op televisie naar een alcoholreclame hebben gekeken of films zien waarin veel alcohol voorkomt, gaan direct meer drinken. Dat blijkt uit onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen in samenwerking met de Stichting Alcoholpreventie.
Het is al langer bekend dat het kijken naar alcoholreclames ervoor zorgt dat de alcoholconsumptie van jongeren op lange termijn toeneemt, maar nu is dus ook de invloed op korte termijn duidelijk.
Bij het kijken naar alcoholreclame in combinatie met een film waarin wordt gedronken verdubbelt het alcoholgebruik. De onderzoekers vermoeden dat de oorzaak onbewust imitatiegedrag is.
Barlab
De onderzoekers hebben tachtig proefpersonen met een gemiddelde leeftijd van 21,5 jaar in een barlab (nagemaakt café van de universiteit) naar films en reclames laten kijken.
Er waren vier mogelijkheden voor de proefpersonen. In tweetallen keken ze naar een alcoholreclame en een alcoholfilm, alcoholfilm (American Pie2) met een neutrale reclame, neutrale film (40 days en 40 nights) met daarna een alcoholreclame of een neutrale film met een neutrale reclame.
Om de reclameblokkener netzo uit te laten zien als op televisie werden naast twee alcoholreclames ook twee neutrale reclames vertoond.
Resultaten
Uit het onderzoek bleek dat de jongeren die naar een alcoholfilm hadden gekeken een halve glas per uur meer dronken dan jongeren die een neutrale film hadden gezien.
Het kijken naar een alcoholreclame zorgde voor een extra consumptie van driekwart glas. En als de jongeren een alcholfilm en een reclameblok met spotjes van bijvoorbeeld biermerken hadden gezien dronken ze per uur zelfs anderhalve glas meer.
De Stichting Alcoholpreventie richt zich voornamelijk op het terugdringen en ontmoedigen van het alcoholgebruik bij jongeren. Na de uitkomsten van dit onderzoek doet de organisatie een beroep op auteurs om minder drank in filmscripts te verwerken.
Deel deze pagina
»