NOS NieuwsAangepast

Fans bijeen voor 'grote Apple-show'

Door NOS-techredacteur Rachid Finge

Deze avond lijkt wel een beetje op Kerstavond voor Apple-fans over de hele wereld. Het bedrijf geeft om 19:00 uur een presentatie over zijn nieuwste producten. De grootste Apple-fans van Nederland komen daarom bij elkaar in Rotterdam. Op grote schermen gaan ze met elkaar kijken naar de livestream van het evenement in San Francisco.

Het is het Apple-fanatisme waar wel eens met gefronste wenkbrauwen naar wordt gekeken. De Apple-kerk, wordt wel eens gezegd. "De fascinatie voor Apple komt misschien inderdaad wel religieus over", zegt Koen van Tongeren van de Apple-fansite One More Thing, die de bijeenkomst vanavond organiseert.

Mainstream

Die bijeenkomsten begonnen ruim tien jaar geleden. Toen was Apple lang niet zo populair als nu. Eind jaren 90 stond het bedrijf zelfs aan de rand van de afgrond. "We begonnen hiermee voordat Apple weer cool werd. Het merk was eigenlijk nog underground", zegt Van Tongeren. "Toen zocht je elkaar echt op, want zo veel fans waren er niet. Later is Apple mainstream geworden. Toch blijft er een soort magie zitten rond de evenementen, zelfs zonder Steve Jobs".

Jobs, die in 2011 overleed, gold als een uitstekende presentator en verkoper. Mensen die met hem werkten zeggen dat hij beschikte over een reality distortion field. Hij had tijdens presentaties een enorme overtuigingskracht. Zelfs innovaties die ook weer niet zo nieuw waren, kon hij brengen als grote wereldverbeteringen.

Bioscoop

Het is dus niet de eerste keer dat One More Thing zo'n feestje organiseert. Vorig jaar was er zelfs een in een zaal van bioscoop Cinerama in Rotterdam. De presentatie kijken op bioscoopformaat, misschien wel het toppunt voor de echte Apple-fan. "Maar als je het twee keer doet is het niet leuk meer", zegt Van Tongeren.

En dus is de bijeenkomst vanavond in hun eigen studio, waar ze internettelevisie maken. "Vanavond is er ook eten, drinken en een groot beeldscherm, met licht en geluid. We gaan het evenement eerst een half uur voorbeschouwen, dan de presentatie kijken en daarna nabeschouwen".

Wat is daar de lol van, twee uur lang kijken naar een soort Tell Sell-reclame? "Het is een ongelooflijk goed geproduceerd praatje", zegt Van Tongeren, "en ook nog een praatje van een merk waar je fan van bent. Iemand die fan is van Ferrari wil ook naar zo'n praatje kijken over hun allernieuwste auto's."

Geheimzinnig

Wat Apple vanavond onthult is niet precies duidelijk. Apple is daar altijd geheimzinnig over om het verrassingseffect zo groot mogelijk te maken. "Als we precies wisten wat we konden verwachten, was het niet spannend geweest. Maar het lijkt erop dat het besturingssysteem van de Mac meer op die van de iPhone en iPad gaat lijken. Ook gaat Apple inzetten op gezondheid: een app waar je gegevens over jezelf verzamelt, van hartslag tot gewicht."

Vermoedelijk kunnen apparaten van andere fabrikanten, zoals fitnessbandjes en weegschalen, hun metingen kwijt in de app. Zulke producten heeft Apple zelf nog niet. Dat komt mogelijk later dit jaar, in de vorm van een horloge met allerlei biometrische sensors.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl