NOS NieuwsAangepast

"Er is iets aan de hand. Maar wat?"

"We hebben geen harde cijfers, maar als ik spreek met mijn filelezers, dan zeggen ze dat ze veel meer ongelukken moeten melden", aldus ANWB-directeur Guido van Woerkom.

De bond slaat alarm over het aantal zware verkeersongelukken van de afgelopen weken. Van Woerkom zei in het NOS Radio 1 Journaal dat toeval onwaarschijnlijk is.

"Afgelopen zaterdag waren er bijvoorbeeld de hele dag kleinere en grotere ongelukken. Als ik kijk naar de ANWB-traumahelikopters, dan zijn die zo'n 35 procent meer ingezet dan vorig jaar. Dat is niet altijd bij ongelukken op de weg, maar dat moet een groot deel van de extra inzet toch wel verklaren."

Dus het is niet alleen een gevoel?

"Het is een gevoel dat niet heel hard is als het gaat om exacte cijfers, maar als ik naar het totale beeld kijk, dan denk ik dat het gevoel wel eens op waarheid gestoeld kan zijn."

Is het niet gewoon toeval?

"Het zou toeval kunnen zijn. Als uit het onderzoek blijkt dat het toeval is, dan hebben we pech gehad. Maar we hebben het idee dat er meer aan de hand zou kunnen zijn."

Wat dan?

"Er loopt al een campagne over sociale media achter het stuur. Dat vinden wij ook heel goed. Als wij een beetje rondkijken, dan zien we toch dat mensen heel makkelijk hun telefoon pakken en met andere dingen bezig zijn. Verder zien we dat motorrijders toch nog steeds te hoge snelheden maken. Ook zien we klapbanden bij vrachtwagens, dat is meestal een indicatie van minder goed onderhoud. Er zijn dus wel degelijk suggesties dat er iets aan de hand is, waar we iets aan kunnen doen met elkaar."

Maar niet-handsfreebellen en hoge snelheden zijn toch niet van de laatste weken?

"Nee, het is ook een beetje merkwaardig dat het van de laatste weken is. Het kan zijn dat we al een tijdje slecht weer hebben. Als je het hebt over handhaving, dan zie je dat het KLPD niet echt meer bestaat, terwijl die vroeger de snelwegen in de gaten hield. Mensen kunnen denken: er wordt toch niet meer gecontroleerd, we zijn wat nonchalanter in ons gedrag. Dat zijn allemaal mogelijke verklaringen waarvan ik vind dat het onderzocht moet worden."

U vindt dat de minister iets moet doen.

"Wat we aan de minister willen vragen is om de laatste vijf weken goed te analyseren. Zit er een lijn in waar we alert op moeten zijn? En dan moeten we met elkaar de schouders eronder zetten om de verkeersveiligheid naar een goed niveau te krijgen."

Normaal komen die cijfers maar één keer per jaar.

"Ik vind het nu zodanig dat we moeten kijken wat er gebeurd is in het eerste kwartaal. We moeten kijken of er trendbreuk is. Laten we met elkaar aan de slag gaan. Laat de minister onderzoeken, maar laten we ondertussen als berijders beseffen dat er heel veel kan gebeuren als je even niet goed oplet. Dat is niet alleen vervelend voor jou en je naasten, maar ook voor de mensen die in een enorme file komen. Ik zou iedereen willen oproepen extra voorzichtig te zijn."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl