NOS NieuwsAangepast

Ockels was duurzaamheidspionier

Wubbo Ockels hield zich tot aan zijn overlijden vooral bezig met duurzaamheid. Hij vond zichzelf een optimist en wilde mensen inspireren en uitdagen om met duurzame initiatieven te komen. Vorig jaar nog stond hij op de negende plek van de Trouw-top 100 van invloedrijkste duurzame Nederlanders. Enkele van zijn bekendste projecten op een rij:

Zonneauto Nuna

Voor de World Solar Challenge, een tweejaarlijkse wedstrijd voor zonnewagens in Australië, was Ockels betrokken bij zonneauto Nuna. Nuna deed voor het eerst in 2001 met de race mee en won in totaal vijf keer. De laatste keer was vorig jaar. In 2004 maakte de zonnewagen een tocht door Europa. Ockels adviseerde de studenten die de wagen bouwden en hielp bij het oplossen van problemen.

De Groene Grachten

Met de stichting De Groene Grachten wilde Ockels de Amsterdamse binnenstad vergroenen en laten zien dat ook grachtenpanden van 400 jaar oud duurzamer konden worden. De stichting die Ockels oprichtte helpt bewoners hun panden energiezuiniger en milieuvriendelijker te maken. De stichting was onder meer betrokken bij het aanleggen van tuinen op honderd daken binnen de grachtengordel.

Zeilschip Ecolution

Ook was hij betrokken bij het zeilschip Ecolution, dat geen schadelijke stoffen uitstoot. Tijdens het zeilen kan het schip grote hoeveelheden stroom opwekken en opslaan. In 2010 raakte het schip door een aanslag zo beschadigd dat het zonk bij een scheepswerf in Groningen. Ockels herbouwde het schip en zeilde twee jaar later naar Aruba, waar hij de Arubaanse regering hielp met het opzetten van duurzaamheidsprojecten.

Laddermolen

Een ander idee van Ockels was om windenergie op te wekken op grote hoogten, waar het harder waait en de luchtstroom gelijkmatiger is. Hij wilde dat doen met radiografisch bestuurbare vliegers. Die moesten energie opwekken en konden ook boten voorttrekken, ongeacht de windrichting. Dit principe noemde hij 'de laddermolen'.

Superbus

In 2006 presenteerde Ockels de Superbus. Deze elektrische bus kan 150 tot 250 kilometer per uur rijden. Er is een prototype van het voertuig gemaakt. Ockels zag de Superbus als een alternatief voor de Zuiderzeelijn tussen Amsterdam en Groningen. Het kabinet wilde in eerste instantie geld stoppen in het project, maar zag daar later van af. "Nederland is een land dat misschien wat aarzelend is wat betreft duurzame ontwikkeling. Maar op het moment dat de Nederlander geld of handel ruikt, dan zullen ze wel gaan schakelen", zei Ockels daar toen over.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl