NOS NieuwsAangepast

"Bouw nieuwe noordtak Betuwelijn"

De aanleg van een aparte tak van de Betuwelijn door Oost-Nederland zorgt voor veiliger, sneller en stiller goederenvervoer, concluderen de Rotterdamse haven en twee provincies na onderzoek.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu zoekt naar een oplossing voor de verwachte toename van goederenvervoer per spoor in dat deel van het land. Met de opening van de Tweede Maasvlakte worden steeds meer goederen naar Duitsland vervoerd.

Tijdsbesparing

Met een nieuwe aparte Noordtak van de Betuwelijn kan de reistijd van Rotterdam naar de Duitse grens worden gehalveerd van vier naar twee uur, blijkt uit het onderzoek dat in opdracht van het Havenbedrijf en de provincies Gelderland en Overijssel is uitgevoerd.

Ook zal de nieuwe lijn leiden tot minder geluidsoverlast doordat hij buiten de bebouwde kom wordt aangelegd, concluderen de onderzoekers. Het bestaande spoor loopt ook door woonwijken van dorpen en steden.

Traject

De Betuwelijn loopt van de Rotterdamse haven naar Zevenaar, aan de Duitse grens.

De nieuwe spoorlijn zou aftakken bij Zevenaar en noordwaarts via Doetinchem en Enschede doorlopen naar Oldenzaal om daar weer via bestaand spoor door te rijden naar Duitsland. Het spoor is voor het grootste deel langs snelwegen gepland.

Te duur

Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu vindt een nieuwe spoorlijn veel te duur. Ze wil extra treinen laten rijden over het bestaande spoor tussen Elst en Oldenzaal. De Betuwelijn loopt van de Rotterdamse haven naar Zevenaar aan de Duitse grens.

Aanpassing van het bestaande spoor kost maximaal 530 miljoen euro, terwijl voor nieuw spoor 2 tot 4 miljard euro nodig is, verwacht het ministerie.

Haven en provincies denken dat de kosten voor de aanleg van een nieuwe Noordtak beperkt blijven tot 1,4 miljard.

Bezwaar

De bewoners van het gebied tussen Zevenaar en Oldenzaal vrezen dat de plannen van Mansveld tot veel geluidsoverlast leiden. Ook zijn ze bang voor ongelukken op het spoor, als daar veel meer treinen over gaan rijden.

In november vorig jaar groeide het verzet tegen extra goederenvervoer nadat een goederentrein bij Borne was ontspoord.

Staatssecretaris Mansveld wil in juni de knoop doorhakken over extra spoorcapaciteit in het oosten van het land.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl