Prijzenslag in smartphone-land?

Door NOS-techredacteur Rachid Finge

In smartphone-land lijkt heel voorzichtig een race to the bottom op gang te komen: fatsoenlijke toestellen met een steeds kleiner prijskaartje. Deze maand komen er twee opvallend goedkope smartphones uit. Wat zit er achter deze wedstrijd?

Nokia brengt ergens deze maand de Nokia Lumia 630 naar Nederland. Concurrent Motorola brengt binnenkort de Moto E uit. Beide zijn goedkoper dan 150 euro. Dat levert niet de allerbeste smartphone op. Zo beschikken de toestellen over matige camera's en ook moeten ze het zonder 4G stellen. Toch kunnen ze vrijwel alles wat hun duurdere concurrenten ook kunnen.

Dat er vraag is naar dit soort goedkope smartphones bewees Motorola eerder dit jaar. De Moto G, een toestel van 159 euro, werd in een half jaar tijd Motorola's best verkochte smartphone ooit.

Verdienmodel

Het toverwoord in de prijzenslag is verdienmodel. Het gaat makers van telefoons niet alleen om de verkoop van toestellen, maar ook om alle uitgaven die daarna volgen. Meer telefoons verkopen betekent even later ook een grotere verkoop van bijvoorbeeld apps, muziek en accessoires.

De nieuwe toestellen van Nokia en Motorola zijn zo goedkoop, dat er nauwelijks winst en mogelijk zelfs verlies op gemaakt wordt. De goedkope Nokia levert Microsoft, tegenwoordig de eigenaar van Nokia, in eerste instantie weinig of geen geld op, maar op lange termijn wel dankzij de aanschaf van apps voor Windows Phone.

Voor Motorola gold dezelfde redenering, aangezien Motorola tot voor kort eigendom was van Google, het bedrijf achter Android. Inmiddels is Motorola in handen van Lenovo, een Chinese PC-fabrikant zonder eigen systeem als Windows Phone of Android. Dat betekent dat Lenovo alleen geld kan verdienen met de verkoop van telefoons zelf. De kans is daarom aanwezig dat we na de Moto E geen opvallend goedkope Motorola-telefoons meer zullen zien.

Apple?

Apple laat zich met iOS vooralsnog niet verleiden tot een prijzenslag. Wie bij Apple wil instappen is minstens 399 euro kwijt voor de goedkoopste iPhone. Voor dat geld kun je dus én een Android- én een Windows-toestel kopen.

Apple zegt niet op zoek te zijn naar het grootste marktaandeel en de laagste prijs. "Voor ons gaat winnen niet over de grootste verkoop", zei Apple's directeur Tim Cook vorig jaar. "We maken misschien wel de beste pc, maar verkopen niet de meeste". Het bedrijf wil het hoogste segment in de markt bedienen en doet haast per definitie niet mee in de budgetmarkt.

Wie rekent op een Apple-telefoon van rond de 150 euro zal dus teleurgesteld uitkomen. Een vervolg van een prijzenslag gaat hoogstwaarschijnlijk tussen toestellen met Android en Windows Phone.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl