NOS NieuwsAangepast

Transporteur vervolgd voor uitbuiting

Een transportondernemer uit Goeree-Overflakkee is aangehouden op verdenking van uitbuiting en mensenhandel. Zijn chauffeurs van Hongaars-Servische afkomst ontvingen geen of te weinig loon, leefden grotendeels in hun vrachtwagen en hun families thuis werden bedreigd, zo luidt de verdenking.

Volgens de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) zou de 56-jarige werkgever zijn chauffeurs goede verdiensten en huisvesting hebben voorgespiegeld. Maar ze moesten zes dagen per week lange dagen maken en ook op hun vrije dag zaten ze in de cabine van hun truck.

Om te voorkomen dat de buitensporige werktijden aan het licht zouden komen, zouden er valse verlofbriefjes zijn verstrekt.

Business-model

De verdachte ondernemer werd vrijdag voorgeleid aan de rechter-commissaris bij de rechtbank Rotterdam en voor zeven dagen in bewaring gesteld.

Volgens FNV Bondgenoten komt het uitbuiten van chauffeurs uit Oost-Europese landen vaak voor. Oorzaak is, zegt de vakbond, dat de opdrachtgevers van de transportbedrijven steeds minder willen betalen voor het werk van de transporteurs.

Edwin Atema: "De prijs die verladers bedingen is zó laag, dat het organiseren van werknemersuitbuiting een business-model is geworden."

NOS-verslaggever Nicole le Fever: "Als je over een parkeerplaats voor vrachtauto's rondloopt, hoor je bij zeker de helft van de chauffeurs verhalen over misstanden."

Speerpunt

Ook de Inspectie SZW en het Openbaar Ministerie vermoeden dat de misstanden vaker voorkomen. Het bestrijden van uitbuiting van chauffeurs is een speerpunt. Maar vervolging is vaak lastig, omdat bewijsmateriaal moeilijk te krijgen is. Getuigen zijn vaak bang om te spreken omdat ze afhankelijk zijn van hun werkgever.

Tibor Bot durfde het wel aan. Hij zit nu in een opvanghuis voor slachtoffers van uitbuiting die getuigen in een rechtszaak.

"Hij kreeg zijn verdiende loon", zegt Bot over zijn oude werkgever die nu vastzit. Hij getuigt tegen de werkgever omdat hij weet dat veel van zijn collega's ook slachtoffer zijn geworden. En hij hoopt zijn loon alsnog te ontvangen.

Schijnconstructies

Vermoedelijk werken veel bedrijven met schijnconstructies. Daarbij zijn chauffeurs in dienst van een buitenlandse onderneming, terwijl ze in werkelijkheid voor een Nederlands bedrijf werken. Zo wordt de strengere wet- en regelgeving hier omzeild.

Brancheorganisatie van transportbedrijven TLN zegt de harde aanpak van sjoemelende bedrijven te ondersteunen.

Verladersorganisatie EVO legt het verwijt van FNV Bondgenoten over te lage prijzen voor transporteurs naast zich neer. "Wij zijn geen partij in deze. Maar regels moeten natuurlijk worden gerespecteerd."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl