Budgetwinkel lijkt blijvertje
Door economieverslaggever Jeroen Schutijser
Ze duiken in alle winkelstraten op: budgetstores als Action, Big Bazar en de Op=Op Voordeelshop; het zijn winkels die shampoo, tandpasta, geurkaarsen en snoep verkopen tegen afbraakprijzen. Er zijn er al zo'n 600 van in Nederland en de opmars gaat onverdroten voort.
Dit tot groot verdriet tot ketens van de 'gevestigde orde' als Hema, Blokker, Kruidvat, Lidl en Dirk van den Broek. Zij zien samen honderden miljoenen aan omzet per jaar weglekken naar de prijsbrekers. Kenners spreken van een hype, maar betwijfelen ook of die trend overwaait als de crisis in ons land voorbij is.
Joop Holla van marktonderzoeker GfK: "Ze voorzien gewoon in een grote behoefte. Vroeger gingen mensen naar de markt voor koopjes, nu naar de Action en Big Bazar. En een Nederlander wil graag goedkoop uit zijn: crisis of geen crisis."
Batterijen
Uit cijfers van GfK blijkt dat inmiddels 49 procent van de Nederlandse huishoudens regelmatig koopt bij Action. "Die keten alleen al haalt per jaar 300 miljoen euro aan omzet aan koek, snoep, wasmiddelen, batterijen en kaarsen weg bij supermarkten."
De vele wisselingen in het assortiment zorgen voor een gevoel van urgentie bij de klant. Of zoals Action-topman Ronald van der Mark eerder dit jaar zei: "Wat vandaag in de winkel is, ligt er morgen misschien niet meer. Daardoor hebben klanten het gevoel dat ze meteen hun slag moeten slaan."
Uit buitenland
Waar komen die producten van de budgetstores vandaan? Volgens Peter van Pijkeren van IRI Nederland gaat het vaak om restpartijen of artikelen die - goedkoper - uit het buitenland worden gehaald. "Consumenten zijn er natuurlijk heel blij mee, maar of fabrikanten er ook zo positief over denken, is de vraag."
Als bijvoorbeeld gezichtscrème van Nivea bij Action wordt verkocht voor anderhalve euro en de supers daar ruim twee euro voor vragen, zullen die bij de fabrikant gaan zeggen: "Hoor eens, wij willen die gezichtscrème ook voor een lagere prijs."
Wapen
Hoe moeten winkels als Hema, Blokker of Lidl die aanval van de budgetstores afslaan? Volgens Holla is dat niet eenvoudig. "Je hebt 't natuurlijk al over extreem lage prijzen, dus daar nog eens onder duiken is geen optie. Budgetwinkels hebben natuurlijk geen totaal-assortiment, dus daar moeten 'gewone' winkels op inzetten. En niet de strijd aangaan om de laagste prijs."