NOS NieuwsAangepast

Postbedrijf voortvarend van start

Het post- en pakjesbedrijf PostNL heeft een goede start gemaakt in de eerste drie maanden van dit jaar. Er was minder gewone post te bezorgen, maar de omzet liep niet verder terug.

Er werden meer postpakjes bezorgd, de postzegelprijs is verhoogd en er zijn flink kosten bespaard door het geleidelijk invoeren van minder bezorgdagen en lagere overheadkosten.

Het volume van brieven, kaarten en drukwerk daalde vergeleken met vorig jaar met 11,5 procent. De postmarkt krimpt al tijden door onder meer e-mail. PostNL zei in februari nog dat de daling de komende jaren zal aanhouden, tot wel 12 procent per jaar.

Meer winst

PostNL verdiende meer aan het bezorgen van postpakketten. Het aantal pakjes nam toe met 5,3 procent als gevolg van het groeiend online winkelen.

De omzet in het eerste kwartaal kwam uit op ruim 1 miljard euro, net zoveel als vorig jaar. De nettowinst van 54 miljoen euro is een stuk beter dan het verlies van 410 miljoen van een jaar geleden, maar dat kwam bijna helemaal voor rekening van de afschrijving op het belang in TNT Express.

Zonder dat boekhoudkundig effect bleef er vorig jaar een nettowinst over van 32 miljoen. De winst in dit kwartaal is dus flink gestegen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl