NOS NieuwsAangepast

"Londen verandert in spookstad"

Door Melvyn Ingleby

Er heerst een gezellige drukte in de kapperszaak van Heinz Schumi. Een vrouw leest de krant, twee mannen kletsen wat bij, een jack-russellterriër dribbelt over de vloer. Zo gaat het al 21 jaar. "Heinz' zaak is meer dan alleen een kapper", vertelt Michael, een klant.

"We praten hier over Londen, over kunst en over het leven. Ik kom er al jaren." Maar vandaag is de laatste keer. Heinz' zaak moet dicht. Dat heeft het gemeentebestuur van het Londense stadsdeel Chelsea besloten.

De zaak zal verkocht worden aan de hoogste bieder. Met een pand in één van Londens duurste wijken valt immers goud geld te verdienen.

Nieuwe huizenbubbel

De huizenprijzen in de Britse hoofdstad zijn de afgelopen zes jaar met 25 procent gestegen. De gemiddelde prijs voor een woning staat tegenwoordig op 458.000 pond, zo'n 555.000 euro. In Chelsea betaal je gemiddeld zelfs een kleine twee miljoen pond voor een koopwoning.

Londen stevent af op een nieuwe huizenbubbel en investeerders doen goede zaken. Hele stadsdelen worden opnieuw ingericht, de wolkenkrabbers schieten uit de grond. De kopers? Die komen steeds vaker uit Rusland, China of het Midden-Oosten.

Vakantiebestemming

Meer dan 65 procent van alle nieuwe huizenbezitters komt van buiten het Verenigd Koninkrijk. Volgens burgemeester Boris Johnson bevestigt dat de dynamiek van de wereldstad.

Ook Heinz Schumi kwam ruim 50 jaar geleden naar Londen, vanuit Oostenrijk. Toch voelt hij zich anders dan de laatste nieuwkomers. De meesten wonen hier niet eens. "Londen is voor veel van deze nieuwe rijken niets meer dan een vakantiebestemming. Hun miljoenenpanden staan het grootste deel van het jaar leeg."

Heinz heeft zijn woonplaats drastisch zien veranderen. De gemeenschapszin is nu ver te zoeken. "Vroeger kende ik iedereen in deze straat. Nu zijn de meeste rolluiken gesloten. Londen verandert in een spookstad."

Campagnevideo's

Daarom voert de kapper actie. Heinz heeft zich kandidaat gesteld voor de gemeenteraadsverkiezingen: Het is de enige manier. De huidige stadsbestuurders werken nauw samen met grote investeerders.

Alle klanten hebben het erover. Aan de muur hangen posters. Op YouTube staan de zelfgemaakte campagnevideo's. Maar achter de vastberadenheid voel je de machteloosheid. Want ook Heinz weet dat hij niet kan winnen. Dit is een strijd tussen David en Goliath. Maar het nieuwe Londen is geen Bijbels oord. Goliath wint dus altijd.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl