NOS NieuwsAangepast

Blendle, eLinea en Myjour: redders?

Door NOS-techexpert Rachid Finge

Na een jaar of drie aan voorbereiding is Blendle vanaf vandaag voor iedereen beschikbaar. Het idee achter de website is simpel: je betaalt een klein bedrag voor een artikel uit een krant of tijdschrift, zodat je alleen betaalt voor wat je leest. Is Blendle de redder van de journalistiek of zijn er kapers op de kust?

Veel concurrentie is er niet. Dat komt doordat Blendle er als eerste in is geslaagd verschillende uitgevers van dagbladen te verenigen. Alternatieven als eLinea en Myjour bieden geen of nauwelijks krantenartikelen, al hebben die wel een uitgebreidere selectie aan tijdschriften. Ook kunnen freelance journalisten er terecht met eigen werk.

Blendle biedt wat dat betreft freelancers weinig mogelijkheden en dat is tegen het zere been van sommigen.

Als Blendle de iTunes van de journalistiek is, omdat je per artikel/liedje betaalt, dan is eLinea de Spotify van de journalistiek: daar betaal je een vast bedrag per maand voor alle artikelen/liedjes. All you can read, noemen ze het. Het is iets dat Blendle oorspronkelijk ook wilde, maar wat de krantenuitgevers niet aandurfden, zei mede-oprichter Alexander Klöpping vorige maand in het NOS Radio 1 Journaal.

De wil, durf en macht van uitgevers is meteen een potentieel struikelblok.

TMG, het bedrijf achter De Telegraaf, doet bij wijze van experiment een jaar mee aan Blendle, zei TMG'er Bart Brouwers vorige week tegen Nieman Journalism Lab. Blendle heeft dus een jaar de tijd om zich te bewijzen. Marten Blankesteijn, die mede aan de basis stond van Blendle, tempert alvast de verwachtingen. Hij denkt dat Blendle de dalende inkomsten van dagbladen niet kan compenseren.

Compensatie is dan ook niet het doel van de website, zegt Klöpping. Het doel is eerder om generaties die gewend zijn niets te betalen voor journalistiek de portemonnee te laten trekken. Een cultuurverandering dus. Wat dat betreft heeft Nederland een voortrekkersrol, met meerdere initiatieven. Of die de journalistiek gaan redden is nog niet duidelijk.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl