NOS NieuwsAangepast

Rechtszaak Picasso in restaurant

Kunstbeschermers hebben het befaamde restaurant The Four Seasons in New York voor de rechter gesleept omdat ze vrezen voor het lot van de grootste Picasso in de Verenigde Staten. Het beschilderde theaterdoek hangt sinds de opening van het restaurant in 1959, in de hal van het restaurant. De eigenaar van het gebouw wil het nu weghalen, vanwege onderhoudswerkzaamheden aan de muur.

De tegenstanders, een groep prominente beschermers van kunst en erfgoed die zich hebben verenigd in The New York Landmarks Conservancy, is eigenaar van het doek. De leden zijn bang dat het kwetsbare werk de verplaatsing niet overleeft. Bovendien, zeggen ze, zijn de reparaties aan de wand niet noodzakelijk.

Le Tricorne

Pablo Picasso (1881-1973) beschilderde het theaterdoek in 1919 voor het ballet Le Tricorne van het gezelschap Ballet Russes dat in Parijs was gevestigd. Het is 5,8 bij 6,1 meter groot. De titel verwijst naar een driehoekige hoed die populair was in de 18e eeuw.

Op het doek zijn elegante Spaanse bezoekers van een stierengevecht afgebeeld. Ze kijken naar een jongen die granaatappels verkoopt, terwijl op de achtergrond met paarden een dode stier uit de arena wordt afgevoerd.

"Geen meesterwerk"

De voorzitter van Landmarks Conservancy erkent dat het beschilderde theaterdoek geen meesterwerk is. Volgens Peg Breen is het in 2008 getaxeerd op zo'n 1,2 miljoen euro. Het duurste werk van Picasso tot nu bracht op een veiling 77 miljoen euro op.

Voor de kunstbeschermers zit de waarde in de combinatie van de Picasso met het gebouw waarin het hangt. Al meer dan 50 jaar hangt het in een gang van het Seagram Building, die de Picasso-doorgang wordt genoemd. Samen vormen ze, in hun ogen, een belangrijk herkenningspunt in de stad. Ze voelen de plicht om dat in stand te houden.

Het restaurant wordt geregeld bezocht door prominenten als oud-president Clinton en Madonna. Ook prinses Diana kwam er vaak.

Kunstverzamelaar

De eigenaar van het Seagram Building is een bekende vastgoedmagnaat en kunstverzamelaar in New York, Aby Rosen. Hij zit met de kwestie in de maag. Volgens hem zijn de werkzaamheden aan de wand noodzakelijk.

Rosen vindt dat de zaak enorm is opgeblazen door de Landmarks Conservancy. "Ze doen net of ik een hekel heb aan Picasso, maar thuis heb ik vijf van zijn werken aan de muur."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl