NOS NieuwsAangepast

"Booking heeft hotel in z'n macht"

Marketingdeskundige Max Kohnstamm stapte naar de Reclame Code Commissie vanwege de misleidende meldingen van Booking.com. Op de website wordt gezegd dat er "nog maar 1 kamer vrij!" is, terwijl er soms bij andere aanbieders of bij het hotel zelf nog gewoon kamers beschikbaar zijn. De commissie gaf Kohnstamm vanochtend gelijk.

Volgens Kohnstamm wordt deze marketingtruc vaak toegepast. "Mensen zijn tegenwoordig steeds sneller afgeleid. Als ze op hun tablet zitten, komen er genoeg andere aanbiedingen voorbij die hun aandacht wegtrekken van de hotelkamers." Een boekingssite geeft hun het idee dat ze snel moeten toehappen, omdat ze anders te laat zijn.

Op Booking.com kunnen mensen bovendien zien hoeveel bezoekers het hotel op dat moment bekijken en hoelang geleden de laatste kamer is geboekt. Volgens Kohnstamm wordt hierdoor extra druk op de bezoekers gelegd.

Contract

Een groot deel van de Nederlandse hotelkamers wordt geboekt via Booking.com. In Amsterdam gaat het om ongeveer de helft van het totale aantal kamers, zegt Hans Vugts van de Koninklijke Horeca Nederland. Vrijwel alle hoteliers in de hoofdstad hebben een contract met de site.

Aan zo'n contract is een aantal voorwaarden verbonden. Zo betaalt de hotelier de site commissie. Ook belooft het hotel online nergens kamers tegen een lagere prijs aan te bieden.

Volgens Kohnstamm heeft de site de hotels daarmee volledig in z'n macht. "Als de Albert Heijn dat zou doen, dan zou de wereld op zijn kop staan."

Hoge eisen

De eisen die Booking.com stelt zijn hoog, zegt de eigenaar van een driesterrenhotel. Zo is de commissie in ongeveer 15 jaar tijd opgelopen van 8 naar 15 procent. "Dat houdt de kamerprijzen hoog."

Wil je mensen de mogelijkheid bieden om via creditcard te reserveren, dan moet je zowel Mastercard als Visa en American Express aanbieden. Dat is voor een hotelier een dure aangelegenheid.

Over het contract valt niet te onderhandelen, zegt de eigenaar. En je hebt weinig keus, want je snijdt jezelf in de vingers als je niet tekent. Hij heeft het een half jaar zonder contract met de site geprobeerd, maar merkte dat zijn kamers leeg bleven.

Hij biedt daarom, tegen de afspraken met Booking.com in, op de eigen site betere tarieven aan. Dat doen meer eigenaren, zegt hij.

Levert veel op

Volgens Hans Vugts valt er over het contract met de site wel degelijk te praten. Bovendien bepaalt iedereen zelf of hij zijn handtekening zet of niet, zegt hij. En hoewel de eisen hoog zijn, levert de samenwerking volgens hem ook veel op.

"Vroeger betaalde je ook commissie, maar dan aan een touroperator. Daarna moest je met een cheque naar de bank. De boekingssites hebben het een stuk gemakkelijker gemaakt."

Volgens Vugts is ook geen sprake van misleiding. Bij grotere hotels kan Booking.com direct in het hotelsysteem kijken, waardoor de laatste kamer ook daadwerkelijk de laatste kamer is.

IP-adressen

Het lijkt er overigens niet op dat de boekingssites voor hotels de kamerprijzen verhogen naarmate iemand de hotels vaker bekijkt. Bij boekingssites voor vliegtickets gebeurt dat wel; zij slaan daarvoor het IP-adres van de bezoeker op.

Voor kamerprijzen is dat nauwelijks te doen, denkt Kohnstamm, omdat er daarvoor simpelweg te veel hotelkamers zijn. "Technisch kan het, maar het is bijna onhaalbaar."

Booking.com bekijkt of de uiting op de site wordt aangepast, of dat het tegen het besluit van de Reclame Code Commissie in beroep gaat.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl