"Slopend en hartverscheurend werk"

"Wij zijn erop getraind om in vijandige omgevingen te werken", zegt duiker Hwang Dae-sik. "Maar het is moeilijk om moedig te blijven als je lichamen in het donkere water tegenkomt."

De Zuid-Koreaanse reddingsduikers kunnen in het gezonken schip Sewol slechts een paar centimeter zien. Onder water treffen ze een doolhof van gangen, trappen en cabines aan. Alles ondersteboven. Daar zoeken ze naar honderden vermiste kinderen en volwassenen in het wrak.

Met persluchtflessen kunnen de duikers twintig minuten onder water blijven, zegt Hwang tegen persbureau Reuters. Een luchtslang geeft ze de ruimte om een uur te zoeken. Als die lijn tenminste niet blijft haken achter een van de scherpe hoeken of relingen van het schip.

Tast

De veerboot Sewol zonk vorige week woensdag. In totaal waren er 476 passagiers aan boord. 339 van hen waren kinderen en onderwijzers onderweg voor een schoolreisje. Slechts 174 mensen zijn gered. Van de rest wordt vermoed dat ze zijn verdronken.

Het team van Hwang heeft inmiddels 14 lichamen geborgen. "We moeten alles op de tast doen. Je handen raken alles aan. Dit is de meest hartverscheurende en slopende opdracht die ik ooit in mijn carrière heb moeten uitvoeren."

Gehoorzaam

Toen het schip zwaar slagzij maakte, lukte het een aantal passagiers aan dek te komen en in reddingsboten te springen. Zij hebben de ramp overleefd.

Maar de meesten bleven in hun cabines. Via de intercom was hen verteld dat ze binnen moesten blijven voor hun eigen veiligheid. Die gehoorzaamheid heeft ze het leven gekost. Het bemoeilijkt ook de berging, omdat de duikers alle hutten stuk voor stuk moeten openbreken.

Paniek

Volgens een Zuid-Koreaanse krant werden de afgelopen twee dagen veel lichamen gevonden met gebroken vingers. Waarschijnlijk omdat de kinderen in paniek probeerden naar buiten te komen.

De kapitein van het schip en verschillende bemanningsleden zijn gearresteerd. Zij verlieten het schip nog voordat alle passagiers van boord waren. De kapitein wordt ook verweten dat hij het schip van koers liet veranderen zonder snelheid te minderen. De autoriteiten gaan ervan uit dat deze beslissing heeft geleid tot het ongeluk.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl