China vindt troost in film Matterhorn

"Dat een film als Matterhorn aanslaat in China geeft aan dat wij als mensen allemaal wel een beetje hetzelfde in elkaar zitten. Dat biedt troost", zegt regisseur Diederik Ebbinge. De Nederlandse film is genomineerd voor een prijs op het Peking Filmfestival.

Matterhorn gaat over de strenggelovige weduwnaar Fred, die op een dag een zwerver in huis neemt. Door deze man kan hij zich bevrijden van het dogma van de kerk en trekt hij zich minder van anderen aan.

Religieus thema

De hoofdrol wordt gespeeld door Ton Kas, die de film tussen het Chinese publiek terugkeek. "Ik heb me wel afgevraagd hoe ze het hele godsbegrip zouden ervaren", zegt Kas tegen NOS-correspondent Marieke de Vries.

"Het is jammer dat je daar niet echt over kunt communiceren. In het Engels is dat heel lastig en Chinees is niet haalbaar", aldus Kas.

Achteraf blijkt dat veel Chinezen niet zo bezig zijn met het religieuze thema van de film. Ze associëren het verhaal eerder met vrijheid en bevrijding, merkte Marieke de Vries. Ze vroeg regisseur Diederik Ebbinge of zijn film typisch Nederlands is.

"Kennelijk toch niet zo", vindt Ebbinge. "Ik merk in veel landen waar hij draait dat de film het erg goed doet. In het buitenland zijn ze er net zo door geraakt als in Nederland. Dat is wel heel bijzonder, zeker in een land als China waar ik nog nooit geweest ben en waar ik niets van weet."

Jong publiek

In totaal werden er 837 films ingezonden voor dit festival, de Chinese versie van de Oscars. Matterhorn is een van de vijftien genomineerden. Het is de tweede Nederlandse film die het zo ver schopt. Vorig jaar werd Doodslag van Pieter Kuijpers genomineerd.

Producent Gijs van de Westelaken denkt dat er nog veel meer Nederlandse films op het festival zullen worden getoond. "Er zit een coproductie-verdrag tussen China en Nederland aan te komen. Dat betekent dat ze gezamenlijk films gaan maken en er faciliteiten en fondsen vrij worden gemaakt om de samenwerking te vergroten."

Explosie aan bioscopen

Het gaat goed met de filmmarkt in China, merkt Van de Westelaken. "Per dag schijnen hier tien bioscopen bij te komen. Vergeleken met het filmfestival in Moskou zien we hier een veel jonger publiek."

"Tot nu doe deden vooral Hollywood-films het goed in China, maar door die explosie aan bioscopen ontstaat er nu een publiek voor kleinere, Europese films als Matterhorn."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl