NOS NieuwsAangepast

"500 releases, dat is gekkenwerk"

Door verslaggever Louis Dekker

Vinylliefhebbers gaan vandaag hun spaarvarken stukslaan: het is Record Store Day. Maar wat begon als een reddingsboei voor platenzaken, is voor sommigen inmiddels een molensteen.

Muziekliefhebbers hebben de dag al lang in hun agenda staan. Wereldwijd zetten de platenzaken zichzelf in het zonnetje met mini-optredens en de eenmalige verkoop van honderden elpees en singles. Het is voor veel deelnemende platenzaken de lucratiefste dag van het jaar.

Record Store Day werd in 2007 bedacht door een groep eigenaren van Amerikaanse platenzaken. Zij maakten zich zorgen over de toekomst omdat downloads hun winkel bedreigden. Het initiatief verspreidde zich al snel naar andere continenten en ons land is inmiddels toe aan de vijfde editie.

"Ik blijf op vinyl zitten"

Maar niet iedereen is blij met Record Store Day. Zo doet Diskid in Zwolle niet meer mee. Eigenaar Hank Monteban: "We hebben het een paar jaar gedaan en waren er niet zo blij mee. Je moet voor je klanten alles inkopen, want je wilt een compleet aanbod bieden. Maar de ervaring leert dat ik met heel veel vinyl blijf zitten. Het wemelt van de releases waar niemand op zit te wachten."

Monteban vindt dat Record Store Day te groot is geworden. Alleen al dit jaar zijn er 495 exclusieve releases op vinyl, variërend van veteranen als Bruce Springsteen (American Beauty) en R.E.M. (Unplugged) tot jongere bands als Tame Impala en Django Django.

"500 releases, dat is gekkenwerk", zegt Monteban. "Het is in een paar jaar meer dan verdubbeld. Dat is voor mij als eenmanszaak niet meer op te brengen."

Gecreëerde schaarste

Record Store Day gaat om gecreëerde schaarste. Platen worden met opzet in beperkte oplage verspreid, zodat de prijs hoog gehouden kan worden. "Meedoen is alleen nog maar mogelijk als je de kosten met elkaar kunt delen", zegt Monteban. "Winkels als Plato kunnen samen inkopen. Ik niet. En ik merk dat veel collega's ook vinden dat het is doorgeslagen."

In Nederland doen zo'n 80 zaken mee aan de actiedag. Dat zijn vooral winkels die horen bij een keten, zoals Concerto, Plato en Velvet. Maar veel kleine winkels laten dus verstek gaan.

Diskid geeft noodgedwongen een eigen draai aan de dag. "Onze klanten denken toch dat we meedoen", zegt Monteban. "Daarom is het bij mij vandaag LP-Day. Ik kom met aanbiedingen van klassieke albums en er komen ook een paar bandjes spelen. Maar eind volgende maand organiseer ik een platen- en cd-beurs. Dan heb ik alles in eigen hand en ga ik echt uitpakken."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl