Klanten Zalando schrikken van docu

De Duitse webshop Zalando krijgt veel kritiek van klanten over de arbeidsomstandigheden bij het bedrijf. Op Facebook zeggen klanten dat ze niet meer bij de webwinkel bestellen.

Aanleiding is een documentaire van het Duitse RTL. Een verslaggever werkte undercover in het distributiecentrum van Zalando en maakte stiekem opnames. Volgens de journalist is de werkdruk enorm.

Geen rust

Als orderpicker in het magazijn liep ze op werkdagen van 8 uur soms 27 kilometer per dag. Even rusten is er over het algemeen niet bij en het bedrijf kijkt continu of werknemers per uur voldoende pakketjes verzamelen.

Ook zou er vrijwel dagelijks een ambulance met spoed naar het distributiecentrum moeten uitrukken om werknemers met gezondheidsklachten te helpen.

Plezier

Het is niet de eerste keer dat er kritiek is op de werkomstandigheden bij Zalando. Vorig jaar maakte de ZDF al een reportage over het werk in een distributiecentrum van Zalando. Het bedrijf beloofde toen beterschap.

Zalando zegt nu zich niet te herkennen in de RTL-documentaire. Volgens de webwinkel heeft 88 procent van de werknemers plezier in hun werk. Toch gaat het bedrijf de kritiek onderzoeken.

Geestdodend

FNV Bondgenoten zegt dat in Nederlandse distributiecentra geen grote misstanden bekend zijn, maar dat de werkdruk steeds groter wordt. Werknemers moeten meer presteren in minder tijd.

Ze krijgen instructies in hun oortjes, waardoor ze zelf niet meer hoeven na te denken. Het werk wordt daardoor steeds geestdodender, aldus FNV Bondgenoten.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl