NOS NieuwsAangepast

Nieuw systeem maakt spoor veiliger

De treinen en het spoor in Nederland worden veiliger dankzij de installatie van het Europees beveiligingssysteem ERTMS. Het kabinet trekt daar 2,5 miljard euro voor uit.

Het ERTMS-systeem bewaakt de snelheid en de rem van de treinen. Hiermee kunnen ook treinen die door een rood sein rijden met een snelheid van minder dan 40 kilometer per uur, worden stilgezet.

Het verouderde systeem dat nu nog wordt gebruikt op het Nederlandse spoor, alarmeert niet als langzame treinen een rood sein negeren. Dat heeft al tot veel spoorongelukken geleid.

Drukke trajecten

Het kabinet heeft nu besloten dat in 2022 alle treinen met ERTMS moeten zijn uitgerust en in 2030 moeten de drukst bereden trajecten voorzien zijn van het nieuwe systeem. Het gaat dan om het spoor in de Randstad en de trajecten in de richting van Arnhem, Almelo en Vlissingen.

Volgens staatssecretaris Mansveld kunnen er door het nieuwe systeem ook meer treinen gaan rijden. "Dat betekent dat we spoorboekloos rijden tussen A en B ook gaan realiseren", zei Mansveld. "Meer treinen kunnen korter op elkaar rijden en dat betekent dat er meer reizigers kunnen worden vervoerd."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl