NOS NieuwsAangepast

Ontevreden klant kan 'retourpinnen'

Niet tevreden over de gekochte spijkerbroek of overhemd? In sommige winkels kunnen klanten vanaf vandaag het aankoopbedrag 'terugpinnen'. Dus niet cash in het handje krijgen, maar via de pinpas terug laten storten op de bankrekening.

De primeur is voor winkels van kledingketen Score, die hiervoor samenwerkt met de Rabobank. Maar als het goed is, kunnen later dit jaar klanten van alle andere banken in alle Nederlandse winkels retourpinnen.

"Het is een langgekoesterde wens van de winkeliers", zegt Tom Ponjee, secretaris Betalingsverkeer bij Detailhandel Nederland. "Door retourpinnen wordt het gebruik van de pinpas nog makkelijker voor de klant. Bovendien hoeven wij minder wisselgeld in de kassa te hebben. Dat verhoogt de veiligheid voor ondernemers, medewerkers en klanten".

Retourpinbon

De klant die een bedrag terugpint, krijgt een ondertekende retourpinbon mee als bewijs. De volgende werkdag wordt het bedrag bijgeschreven op de rekening.

Overigens is retourpinnen niet verplicht: mensen die per se contant geld terug willen, krijgen dat ook.

Zelden

Het komt niet heel vaak voor dat ontevreden klanten geld terug willen. "Als er tien mensen terugkomen met een artikel, gaat het volgens mij in zeven gevallen om het ruilen van een product", zegt Olaf Zwijnenburg, commercieel directeur bij Score en voorheen ook werkzaam voor cd-winkels Free Record Shop en Van Leest.

Detailhandel Nederland houdt het op 'een paar procent' van alle klanten die echt geld terug willen in plaats van een product. "Al verschilt dat heel erg per sector. In modewinkels wordt vaker iets teruggebracht dan bijvoorbeeld in een elektronicazaak".

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl